Liam Gallagher – Acoustic Sessions
Format: CD – Digital / Label: Warner Records

Tekst: Danny van den Deijssel

Niet zo heel lang geleden kwam het lang verwachte tweede soloalbum van Liam Gallagher uit en nu is er al weer een live EP van het enfant terrible van de Britpop scene. Op deze acht tracks tellende EP is geen nieuw werk terug te vinden. Het betreft hier een kleine verzameling van zoals de titel al doet vermoeden akoestische tracks die in een andere versie al eerder zijn verschenen op zijn laatste soloalbum, ‘Why Me, Why Not?’

Wat direct opvalt is dat er maar liefst drie nummers van Oasis op staan en gek genoeg allen geschreven door zijn broertje Noel. Niet zo gek want driekwart van het repertoire van Oasis werd door Noel geschreven terwijl Liam maar zo´n vijftien nummers mocht schrijven. In ruil daarvoor mocht hij weer wel op de meeste nummers de leadzang voor zijn rekening nemen. Toch vind ik het een interessante keuze gezien het feit dat hij al jaren in onmin leeft met Noel, maar goed niks is zo veranderlijk als de relatie tussen de beide Gallagher´s denk ik dan maar.

De opener van deze EP is een van mijn Oasis favorieten, Cast No Shadow. Oorspronkelijk uitgebracht op (What’s The Story) Morning Glory? waarop Liam ook al de leadvocals zong. Deze versie blijft dicht bij het origineel omdat dit nummer ook al semi-akoestisch was opgenomen. Ook hier wordt meerstemmig gezongen wat zeker iets toevoegt aan dit nummer.

De andere Oasis tracks zijn Sad Song, een bonustrack van hun debuutalbum, origineel gezonden door Noel en Stand By Me van Be Here Now. Sad Song klinkt in mijn ogen toch iets mooier in de originele versie maar dat komt vooral door de stem van Noel die op dit nummer iets beter uitkomt denk ik. Stand By Me klinkt verrassend vergeleken met het origineel dat electrisch was. In deze uitgeklede versie klinkt het minstens zo goed.

Zoals gezegd zijn de overige nummers allen afkomstig van zijn laatste album. Dit album werd door de internationale muziekpers niet heel enthousiast ontvangen gezien de diverse waarderingen. Luisterend naar de originele uitvoeringen van deze track begrijp ik dat wel. Ik word er ook niet direct erg warm van, het klinkt erg poppy en elektronisch. Op Meadow lijkt het overigens of hij tijdens het schrijven veel geluisterd heeft naar All Things Must Pass want ik hoor toch wel wat George Harrison invloeden. Nou hebben beide broers er ook nooit een geheim van gemaakt door The Beatles geïnspireerd te zijn (wie niet zou je zeggen). Toch hoor ik dan toch liever de inspiratiebron.

De akoestische tracks daarentegen kunnen mij toch meer bekoren. Dit komt denk ik vooral doordat de nummers echt uitgekleed zijn tot uitsluitend vocalen en een akoestische gitaar hier en daar voorzien van wat strijkers en dat doet deze nummers veel goeds.

Alles bij elkaar genomen is dit een leuke verzameling nummers voor de fans van Liam Gallagher of Oasis, maar zeker geen must om aan te schaffen wat mij betreft.

01. Cast No Shadow
02. Now That I’ve Found You