Bob Dylan – Rough And Rowdy Ways
Format: CD – LP – Digital / Label:  Columbia Records
Release:  2020

Na de verschillende losse liedjes die als sneak preview verschenen ligt nu het nieuwe album van Bob Dylan in de winkels. Het eerste nieuwe materiaal van de man in acht jaar tijd. De tussenliggende tijd werd opgevuld met cover albums met liedjes die ooit gezongen werden door Frank Sinatra.

De release van het album zal in honderdduizenden recensies allerlei reacties oproepen. Alle gevoelens of omschrijvingen van adoratie tot pure haat zullen voorbij komen. Gekende clichés over stem, leeftijd en culturele impact worden van stal gehaald. Daarom in deze recensie niets van dit alles maar de vaststelling dat twee zaken op dit nieuwe album wel heel erg opvallen.

De invloed van de al genoemde Sinatra komt op ´Rough And Rowdy Ways´ alsmaar terug. Het licht jazzy instrumentarium van de coveralbums is nu ook te vinden in zijn zelfgeschreven materiaal. De bijhorende bescheidenheid als subtiliteit maakt dat bij de eerste draaibeurten het album wat zachtjes voorbij vliegt. Pas later volgt het besef dat Dylan weer een nieuwe wending aan zichzelf heeft gegeven. Het bluesy karakter dat zijn muziek sinds ´Time Out Of Mind´ kenmerkte is nu aan de kant en ingeruild voor de sfeer van de zogenoemde ´Whee Small Hours of The Morning´.

De echte verhalenverteller lijkt in Dylan te zijn teruggekeerd. Zoals hij ooit zong over Abraham en zijn opdracht van god, de dichters in de steeg en de familie erfenis in Italië zijn de nieuwe liedjes bevolkt door een bont gezelschap van figuren. Op de eerste plaats John F Kennedy, het lied Murder Most Foul een verkenning van zijn dood. Dichter William Blake, de Rolling Stones, Anne Frank, Chopin, De Beatles, Jimmy Reed en Ricke Nelson maken allemaal hun opwachting. En daarmee zijn nog niet alle referenties benoemd. Alsof Dylan bewust zijn dichtstijl uit het begin van zijn carrière verbind met de muzikale stijl van de laatste albums. Om zo te komen tot een nieuwe hoofdstuk in zijn carrière.

Voor zowel liefhebbers als de meer casual fans een aanrader. En ja …haters gonna hate.

CD 1:
01. I Contain Multitudes