Blue Öyster Cult – Heaven Forbid (remastered)
Format: CD – LP – Digital / Label: Frontiers Music Srl

Op 24 maart 1998 brachten de heren van Blue Öyster Cult het album ‘Heaven Forbid’ uit en nu, precies tweeëntwintig jaar later, is er de geremasterde versie van dit album. Het album kreeg zeer wisselende reacties toen het uitkwam. Aan de ene kant waren fans blij dat ze na tien jaar wachten weer naar een nieuw studio album van BÖC konden luisteren. Aan de andere kant waren er veel mensen die vonden dat het album erg tegenviel.

Het album is zeker niet het beste album van de Cult maar echt heel slecht is het nu ook weer niet. Ook maakt BÖC op dit album verschillende uitstapjes naar een meer heavy geluid maar op andere nummers weer totaal niet. Hierdoor klinkt het niet echt als één album. Je kunt het album opdelen in twee delen: de nummers met Eric Bloom als zanger en de nummers waar Buck Dharma de leadvocals voor zijn rekening neemt. De nummers met Bloom als zanger zijn de nummers met het meer heavy geluid en de nummers met Dharma als zanger lijken meer op het oude werk van BÖC.

Blue Öyster Cult begon in de jaren tachtig met het schrijven voor een nieuw album maar deze kwam echter niet. Sommige van de nummers die de band in de jaren tachtig hebben geschreven kwamen uiteindelijk op het ‘Heaven Forbid’ album. Deze nummers bleken echter niet genoeg om een heel album te vullen. Om het album vol te maken besloot de band nummers te gebruiken die bandleden voor andere projecten had geschreven maar nooit hadden uitgebracht. Dit is duidelijk op het album te horen omdat het totaal niet klinkt als één album. Niet alleen de verschil tussen de nummers met Bloom en Dharma is overduidelijk maar het album mist ook één lijn. Het is niet echt een album maar meer een collectie nummers die bij elkaar zijn gezocht om een album te vullen. Daarnaast mist het album een hit, een nummer die boven alle anderen uitsteekt.

Voor de songteksten van ‘Heaven Forbid’ heeft BÖC de hulp ingeroepen van schrijver John Shirley. Deze voorzag het album van songteksten over science fiction, net zoals de nummers van BÖC in de jaren zeventig. Shirley heeft een groot aantal sci-fi boeken geschreven en heeft zelf ook een punk band, waar hij de songteksten voor schrijft. Voor dit album van BÖC ging Shirley terug naar de oude sci-fi verhalen en dit resulteerde in een aantal zeer goede songteksten voor het ‘Heaven Forbid’ album.

Kortom: Niet het makkelijkste en meest toegankelijke album van Blue Öyster Cult, maar wel een album die steeds beter lijkt te worden des te vaker je hem hoort.

01. See You In Black
02. Harvest Moon