Citizen Wolfe – Exposed
Format: CD – Digital / Label: Leafy Wolfe Records

Het gaat hier om singer-songwriter en gitarist Jesse Wolfe uit Sullivan, Indiana, die na twee Bandcamp tracks nu met een volwaardig album op de proppen komt.

Het heeft flink wat moeite gekost om erachter te komen wie nou Citizen Wolfe is. De citizenwolf.com pagina werkt niet meer en op de Facebook pagina kom je niet veel verder dan dat de muziekstijl van Citizen Wolfe disco bluegrass zou moeten zijn, met inspiratie van Neil Young en Bob Dylan. De persoon, die die tekst geschreven heeft, heeft vermoedelijk naar een andere artiest geluisterd want dit album heeft totaal niets met disco of bluegrass te maken.

En dat album heeft mij behoorlijk verrast in een zeer positieve zin. Het album staat namelijk vol met nummers, die een 70’s folkgeluid hebben, waar in de meeste gevallen een luie funky groove aan toegevoegd is. Het akoestische gitaargeluid van Citizen Wolfe en diens rauwe, doorleefde stemgeluid zorgen voor een bluesy ondertoon. Een stem, die klinkt als een kruising tussen Chris Rea en Jethro Tull’s Ian Anderson.

Een goed voorbeeld hiervan is 45 Lions, een bluesy folknummer met lome funky grooves, dat je doet terugverlangen naar het geluid van John Martyn.
Ook High Noon is lui en funky en is een nummer dat naadloos aan kan schuiven bij het werk van artiesten als John Martyn, Stephen Stills en zelfs G. Love & Special Sauce. Speciale aandacht voor het warm sprankelende en bluesy (slide) gitaarspel!
Bag Of Bones klinkt iets meer ingetogen maar is nog steeds voorzien van een luie funky groove. Shattered wordt ingeluid door het prachtige folky gitaarspel van Citizen en is een melancholische zeer warme ballad, die al zwevend je oren streelt.
De vurige bluesy folk van Toy Soldiers heeft een Nick Drake-achtige intensiteit en weergaloos mooi akoestisch gitaarspel. Na het loom bonkende 7th Floor volgt Padre Fiero. Uiteraard hangt daar een temperamentvolle Spaanse sfeer in, vermengd met lome J.J. Cale achtige grooves. Dat J.J. Cale geluid is ook terug te vinden in de afsluiter Shoulda Known, dat lekker lui swingt met zijn priemende bluesy akoestische gitaarriffs.

Ik ben zeer aangenaam verrast door dit debuutalbum van Citizen Wolf, een artiest die het verdient om uit de obscuriteit getrokken te worden!

01. Exposed
02. 45 Lions