Steve Harley – Uncovered
Format: CD – LP / Label: Eigen Beheer

Artiesten die plots op de proppen komen met een cover album is meestal geen goed teken, uit gebrek aan inspiratie wordt er dan gauw werk van anderen opgenomen. Wie meent immers serieus dat Bob Dylan, Bryan Ferry of Rod Stewart echt op niveau presteerden toen ze andermans gingen spelen. Dergelijke albums zijn vaak een uitweg om toch maar iets uit te kunnen brengen.

Zo ook met ‘Uncovered’ van Steve Harley. In een ver verleden scoorde de man (als zanger van Cockney Rebel) hits met ‘Sebastian’ en ‘Make Me Smile’. Mooie en vrolijke nummers, vergelijkbaar met het werk van toenmalige collega’s als Roxy Music of Marc Bolan. Rock & Roll versmolten met bubbelgumpop met een klein beetje glitter en glam.

Met zijn zogeheten acoustic band  speelde Harley het album in. De unplugged benadering maakt dat de liedjes worden gevuld door spaarzame gitaar, viool, piano met hier en daar achtergrondvocalen. Dit maakt de arrangementen even onlogisch en rommelig. Het tempo op ieder nummer traag en log. Dit maakt de klankkleur van het album even zwart als de albumhoes.

Na het luisteren blijf je wat zwaarmoedig met lichte depressieve gevoelens achter. Iedere vorm van schoonheid en emotie vakkundig uit de originelen geperst, wat overblijft is een gevoel van leegte. Er blijft niets over dan de originele teksten in een nieuwe zwaarmoedig jasje. Een eindresultaat dat toch echt per ongeluk is ontstaan. Dit zal echt niet het doel van Harley zijn geweest.

Laat dit album maar liggen, koop liever een verzamelalbum met alle oude hits. Daar zul je meer plezier aan beleven dan deze overbodige en teleurstellende coverplaat.

01. Compared With You (Your Eyes Dont Seem To Age)
02. Absolute Beginners