Badly Drawn Boy – Banana Skin Shoes
Format: CD – LP – Digital / Label: Kobalt

Eerste album van de singer song writer in ruim acht jaar tijd. De hipster roem die er aan het begin van deze eeuw rondom de man hing is al jaren verdampt. De titel van het album kan worden uitgelegd als dat je soms door het leven heen stapt maar uitglijdt over de slechte dingen die een mens kan overkomen. In het geval van Damon Gough (zijn echte naam) was er de afgelopen jaren veel om over uit te glijden. Zijn relatie strandde, aandoeningen als diabetes en Crohn staken de kop en hij stopte met het drinken van alcohol. In hoeverre dat laatste te maken heeft met de chronische ziektes noemt hij in interviews niet maar duidelijk mag zijn dat er een duidelijke link is tussen beiden levensgebeurtenissen.

De artiestennaam slecht getekende man is eigenlijk de perfecte omschrijving van de muzikale omlijsting op het album. Uit diverse stijlvormen en klankkleuren maakt Badly Drawn Boy een warme deken van folk, pop en lichte psychedelica. Alsof hij muzikale erfgenaam is van een bonte combinatie van artiesten. Een beetje Springsteen. Iets van Brian Wilson. Een vleugje Scritti Polliti. Heel wat Beatles. Een korreltje Lou Reed. En ook nog wat vroege Pink Floyd. Samen een eigen muzikale wereld die gek genoeg even herkenbaar als uniek is. Hoe de verschillende elementen uit zijn stijl mooi bij elkaar gaan maar als los stukje op zichzelf blijven staan.

Alle bescheidenheid in de muziek maakt dat het in eerste instantie wat anoniem voorbij gaat. Geconcentreerd luisteren is vereist om de diepe laag te vinden in deze brei van instrumenten en muzieknoten. Als de half ingekleurde albumhoes vallen de details en sleutelmomenten langzaam op zijn plek. Eenmaal dat punt voorbij schitteren de liedjes in al hun bonte veelkleurigheid.

Na lange tijd weer een nieuw album van deze bescheiden man uit Dunstable in Engeland. Hij is weer terug en hoe! Een perfect album van de meester van onopvallende muziek die bij nadere beluistering steeds meer details verbergt. Dat zijn gezondheid het maken van een vervolg snel toelaat.

01. Banana Skin Shoes
02. Is This A Dream?
03. I Just Wanna Wish You Happiness