+Bad Temper Joe & Fernant Zeste - Haunt

Bad Temper Joe & Fernant Zeste – Haunt
Format: CD – Digital / Label: Timezone
Release: 2019

Bad Temper Joe brengt bijna aan de lopende band albums uit en is vaker onderweg om zijn muziek ten gehore te brengen dan dat hij thuis is in Bielefeld, Duitsland. In februari vorig jaar bracht hij nog het dubbelalbum ‘The Maddest Of Them All’ uit en amper negen maanden later, in november jl., heeft hij alweer een nieuwe plaat klaar liggen. Dit keer samen met de Vlaamse gitarist en singer-songwriter Jonathan Scheerlinck aka Fernant Zeste.
De muzikanten ontmoetten elkaar voor het eerst in 2016 tijdens een optreden in Bielefeld. Sindsdien geven ze samen jaarlijks een reeks concerten in België, Duitsland en Nederland. ‘Haunt’ is hun eerste gezamenlijke langspeler.

Het album werd geproduceerd door Scheerlinck zelf en meestal opgenomen en gemixt in samenwerking met David Goetheyn in de Dead Cow Studio in Zevergem, België. Om de puntjes op de ‘i’ te zetten werden er thuis in de woonkamer en onderweg in hotelkamers en appartementen extra opnames gemaakt. Henning Strandt zorgde voor de mastering in de Watt Matters Studio in Bielefeld.
Zowel Bad Temper Joe als Fernant Zeste droegen voor ‘Haunt’ ieder zes originele composities aan die de kwaliteiten van de twee singer-songwriters combineerden in hun eigen geluid. De liedjes gaan over gesprekken aan tafel, de nacht, verlangen en vervreemding en zijn door beide heren afwisselend ingezongen. Het resultaat is een melodieus en melancholisch album vol ingetogen (oude) blues, delta-blues, roots, country en folk. Zeste speelt hierbij op zijn, soms ietwat overstuurde, elektrische gitaar en zorgt hiermee tegelijkertijd voor een beukend ritme alsook voor een ontspannen sfeer met smeuïge riffs. Joe legt zich toe op akoestisch gitaarspel en zijn geliefde Weissenborn lapsteel gitaar. Hij speelt dan weer hartverscheurende en dan weer brutaal vervormde solo’s. Hun speelstijlen zijn niet met elkaar te vergelijken, maar zijn wel een perfecte aanvulling op elkaar. Het klinkt alsof ze er nauwelijks moeite voor hoeven doen om het zo mooi te laten samensmelten. Het gaat als vanzelf. Samen geven ze ‘Haunt’ zo een heerlijke ongedwongen en relaxte sfeer mee.
Dat de heren naast hun fantastische songwriter en speel skills ook nog eens allebei over een schitterende zangstem beschikken waarmee ze echt een verhaal vertellen, komt de muziek alleen nog maar meer ten goede. Jonathan heeft een heel prettig in het gehoor liggende cleane, aardse klank terwijl Bad Temper Joe door merg en been gaat met zijn kenmerkende lage, rauwe en powervolle vocalen. Hij heeft een zeer doorleefde stem met een prachtig raspend randje dat af en toe crooner-achtige vormen aanneemt. Voor beide heren geldt dat ze een waanzinnige tekstbeleving hebben en weten te raken tot in het diepst van de ziel.

‘Haunt’ is een pure, integere, sfeervolle en stemmige plaat met prachtige composities en smaakvolle zang- en gitaarpartijen. Je kunt er uren naar luisteren zonder dat het ook maar een moment verveelt. Het is een album van twee rasmuzikanten met een onvoorwaardelijke, hechte en bijzondere vriendschap. Het is bovendien tijdloos en authentiek.

01. Don’t Talk About Break-Up (While I Eat)
02. Winterblues At #5 (Or Maybe Not)
03. Battle Cry Blues