BaBa ZuLa

BaBa ZuLa – Derin Derin
Format: CD – LP – Digital / Label: Glitterbeat Records
Release: 2019

In de afdeling “Roots Music” hoort volgens mijn bescheiden mening ook de “World Music” oftewel wereldmuziek thuis. En vooral als er dan traditionele muziek vermengd wordt met de nodige westerse elementen. Zoals bij de Turkse band BaBa ZuLa uit Istanbul. Een band, die bestaat uit Levent Akman (lepels, percussie, machines en speelgoed!), Osman Murat Ertel (elektrische saz), Ümit Adakale (percussie, darbuka) en Periklis Tsoukalas (zang, elektrische oed).
Deze band werd in 1996 opgericht en verzorgde o.a. de muziek voor Faith Akin’s documentaire “Crossing The Bridge: The Sound Of Istanbul” uit 2005 en werkte daarnaast ook nog samen met de legendarische dubartiest Mad Professor.

BaBa ZuLa mengt traditionele Turkse muziek met westerse invloeden als dub, Krautrock en new wave en psychedelische muziek. En het resultaat is een zeer bedwelmend mooi album met een zeer eigenzinnig geluid!

Zo opent het album met Haller Yollar (Ways & Circumstances) met de kenmerkende klaaglijke Turkse zang, die zeer smaakvol gemengd wordt met loom swingende funky invloeden. De kletterende percussie en de elektrische versterkte saz en oed zorgen voor een zeer bedwelmend nummer waarin de Turkse snaarinstrumenten af en toe als wah-wah en fuzzgitaren klinken.
In het luie, heupwiegende en instrumentale Şahin Iksiri (Falcon Potion) gaan de sprankelende Turkse klanken hand in hand met de zwevende synthesizerklanken. Duistere rock vormt de hoofdmoot in Kızıl Gözlüm (My Scarlet Eyed). Een donker bonkend nummer met een verschroeiend fuzzgeluid en een Killing Joke-achtig beklemmend geluid.
In het instrumentale Rüzgarın Akışı (The Flow Of The Wind) zorgen de kletterende percussie en noises samen met de snaarinstrumenten wederom voor een zeer prettige trance.
Salıncaksın (U Are The Swing) is funky maar dan wel van het eigenzinnige soort. Een mix van Turkse muziek en donkere wave vol kletterende industriele percussie, luie lijzige zang en zeer diep dreunende beats. Mocht je je ooit afvragen hoe J.J. Cale zou klinken als hij van Turkse afkomst zou zijn, dan geeft het zeer weldadig wiegende Kervan Yolda (Caravan On The Road) daar een goed idee van. In dit nummer zit een bluesy swamp geluid.
Port Pass opent met vervormde voicesamples, die alle kanten op stuiteren in een bedwelmend soort Turkse darkwave met veel verscheurende noises. Een nummer waarvan menige buikdanseres danig in de war gaat raken. Kosmogoni is een instrumentaal zwevend Krautrock-achtig nummer met een betoverend geluid. Daarentegen is Kurt Kapma (Eagle Gets Wolf) een zeer naargeestig dreunend nummer, dat vol zit met schurende noise en “schreeuw samples” verpakt in een donderende distortion dreun.
De afsluiter Transendance is daarna weer een betoverend mooie mix van van Turkse muziek, ambient, dub en psychedelica met een intens heftig einde.

BaBa ZuLa heeft mij betoverd met hun zeer eigenzinnige “World Music”. Een pracht van een album!

01. Haller Yollar (Ways & Circumstances)