All Them Witches – Nothing As The Ideal
Format: CD – vinyl LP – Digital / Label: New West Records – PIAS

Hoe moeilijk het is om een muzikaal etiket op een album te plakken bewijst het nieuwe, zesde, album van het trio All Them Witches uit Nashville, Tennessee.

De hoofdmoot op dit album wordt gevormd door zeer donkere schurende rock, die af en toe de logheid van de Stoner Rock bevat maar ook behoorlijk wat psychedelische invloeden laat horen. Vooral door de dromerige zang van Michael Parks Jr. (zang, bas, gitaar, loops, piano). Hij wordt bijgestaan door Ben McLeod (gitaar, resonator, loops, piano) en Robby Staebler (drums, synthesizer, loops, tapes).

Het album, dat geproduceerd werd door Mikey Allrfed, opent met Saturnine & Iron Jaw met duister luidende klokken en naargeestige voicesamples, die langzaam aanzwellen en steeds dreigender gaan klinken. Dan valt de psychedelische gitaar van Ben McLeod op een Hendrix- achtige wijze in. Al snel barst er dan een zeer donker psychedelisch Stoner Rocknummer los met trage massieve gitaarriffs. De band combineert hier op een prima wijze dromerige psychedelische rock met logge Stoner.
Het tempo wrodt in Enenemy Of My Enemy opgeschroefd via hoekig pompende en vooral schurende riffs. Michael Parks Jr.’s zang blijft hier dromerig en er duiken ook wat Tool-achtige elementen op.
De instrumental Everest is het rustpunt van dit album en is een solospot voor Ben McLeod’s sfeervolle desolate gitaargeluid. See You Next Fall opent met naargeestige soundscapes, die vol zitten met voicesamples, die afkomstig lijken uit de “onderwereld”. De song is een passend zeer donker nummer met messcherp snijdend gitaarwerk en een zeer psychedelisch free-form jam eind. The Children Of Coyote Woman vertelt het verhaal van de Hill broers Romulus en Remus in een folky nummer, dat zeer intiem zwevend klinkt. Na de geluiden van een op hol geslagen machinerie opent het zeer log rockende 41 waarin ook ruimte is voor donkere psychedelische passages.
In Lights Out wordt er smerig en furieus gerockt waarna het dromerige, maar donker zwevende Rats In Ruins de afsluiter is van dit album.

De kracht van All Them Witches zit hem op dit prima album vooral in de afwisseling tussen logge rockriffs en dromerige psychedelica.

01. Saturnine & Iron Jaw