Review: Bombastisch, Ondansbaar en Weergaloos

Bombastisch, Ondansbaar en Weergaloos
Auteurs: Fred de Vries en Siebe Thissen
Uitgever: Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum – Assen
Release: eerste druk 2022
ISBN: 9789023258728

Tekst: Jarl van Meeteren

Op de achterflap staat te lezen: Fred de Vries en Siebe Thissen waren jonge muziekliefhebbers in de jaren 1970. De tijd waarin popmuziek ‘serieus’ werd: musici koketteerden met schrijvers, filosofen en goeroes. Ze maakten conceptalbums, lieten artistieke ‘klaphoezen’ ontwerpen en verkenden de grenzen van hun instrumentarium. Deze muziek staat vandaag te boek als ‘prog-rock’ en leeft nog altijd voort. Sterker, het (historische) genre mag zich verheugen in een toenemende belangstelling.

Komt het u bekend voor? Die tijd, die muziek, die sfeer? Of denkt u, ik was een laatbloeier of tja, mijn vader draait die platen nog steeds. De zevenentwintig bands die in dit boek aan bod komen zijn de namen die elke muziek geïnteresseerde wel kent: Pink Floyd, Genesis, Yes en Curved Air, maar ook de minder bekende, of ronduit exotische bands, als Art Zoyd met de Symfonie Pour Le Jour Ou Bruleront Les Cites of Pere Ubu of de Lemon Kittens en niet te vergeten de band met de intrigerende naam: Einsturzende Neubauten. Van elke band wordt het favoriete album beschreven met een korte historie van de band zelf, plus de luisterervaring van de schrijver zelf.

Bombastisch, ondansbaar en weergaloos - back

Het mooie van ‘Bombastisch, ondansbaar en weergaloos’ is dat iedere geïnteresseerde zijn hart kan ophalen. Degene die het ontstaan, de revolutie eigenlijk, van de progressieve pop meemaakte, maar onderweg de draad kwijt raakte; degene die halverwege of later aanhaakte en wil weten hoe het eigenlijk begon. Vandaar ook de ondertitel: ‘Hoe progressive popmuziek in de jaren zeventig alle conventies doorbrak (en ons het universum leerde begrijpen)’. Zoals Leon Verdonschot in zijn voorwoord schrijft: ‘dit boek is een ode aan die moeilijke muziek’.

Wie denkt dat de radio in die tijd geen aandacht bestede aan deze ‘moeilijke muziek’ vergist zich. Zelf was het uit mijn herinnering verdwenen totdat ik las dat Siebe Thissen, net als ik, het radioprogramma ‘Superclean Dreammachine’ van Ad ‘Toppop’ Visser opnam op zijn cassetterecorder; een voor die tijd zeer vooruitstrevend programma dat zeker gezorgd heeft voor meer bekendheid van de prog-rock, maar ook punk.

De schrijvers van dit boek laten ook af en toe hun twijfels blijken en dat maakt het herkenbaar, er ontstaat een band. Niets is zo veranderlijk als moderne muziek en zijn luisteraars. Fred de Vries en Siebe Thissen schrijven zo helder en leggen zaken zo duidelijk uit dat het echt een plezier is om dit boek te lezen. Je wordt niet overweldigt met feiten en kwartjeskennis, maar al lezend kom je in een wereld die je misschien dacht te kennen, maar oneindig veel groter blijkt te zijn. De geschiedenis van de progressieve popmuziek, waarbij het nummer A Day In The Life van The Beatles als referentie is gekozen, wordt geschetst met lijnen die mooi gedoseerd zijn, niet teveel, niet te weinig waardoor je nieuwsgierigheid en belangstelling juist nog meer gewekt wordt. Bij het lezen werd ik al snel in de verleiding gebracht om meer albums van de besproken band te beluisteren wat de leestijd soms aanzienlijk verlengde.
De schrijvers hebben een Spotify playlist gemaakt van de belangrijkste nummers per hoofdstuk/album, een nuttig hulpje dat het boek meer diepte geeft:

Het boek ‘Bombastisch, ondansbaar en weergaloos’ is een waardevolle aanvulling op de al bestaande pop-literatuur, met name voor de prog-liefhebber die dit boek zeker zal waarderen. Het boek is boeiend, vlot geschreven en prettig leesbaar en ik beveel het je echt van harte aan.

Yes: The Yes Album
Genesis: Nursery Cryme
Pink Floyd: Meddle