++++Zac Brown Band - The Owl

Zac Brown Band - The Owl
Format: CD - Vinyl - Digital / Label: Wheelhouse Records
Releasedatum: 20 september 2019

Dit nieuwe album van de Zac Brown Band uit Atlanta, Georgia, is een schrijnend voorbeeld van de invloed, die bekrompen recensenten op een carrière van een artiest kunnen hebben. The Zac Brown Band is een band, die behoorlijk succesvol was in de USA. Niet voor niets drongen er zestien singles van de band de Billboard Hot Country Songs lijst binnen. En nu heeft de band de moed gehad om het tot nu toe vrij gepolijste geluid eens te gaan voorzien van een veel meer avontuurlijk en rauw geluid door o.a. het gebruik van de nodige elektronische ritmes en samples.
Het merendeel van de Amerikaanse muziekpers was daar dus niet van gediend en boorden dit nieuwe album vrij massaal de grond in.

Gelukkig kan de band bij ons rekenen op een meer open oordeel. Ik persoonlijk ben blij met de moedige stap van de band want ineens blijken Zac Brown en zijn mannen behoorlijk bluesy en funky te kunnen klinken.
Dat begint al direct in de opener van het album, The Woods. Het countrygeluid is hier ver naar achteren geschoven om plaats te maken voor een broeierig swamprock geluid, dat door de luie funky grooves wat weg heeft van het geluid van Little Feat. Totaal niets mis mee dus! Need This opent op een “Mama Told Me (Not To Come)” (Randy Newman)-achtige wijze en is een loom funky nummer waarin de elektronica op een prima wijze in het bluesy geluid is verwerkt.
Na een intro met een warm vibrerende elektrische piano is OMW een zeer aanstekelijk Americana-popnummer met een belangrijke rol voor de zwaar “blubberende” synbass. Een nummer dat bij ons zomaar eens een hit zou kunnen worden.
In Someone I Used To Know is de elektronica grotendeels buiten de deur gehouden zodat er (opnieuw) een sprankelend Americana-popnummer overblijft met een geluid dat in het refrein aan het galmende geluid van Duncan Laurence doet denken. De elektronische ritmes zijn weer terug in het broeierig bluesy Me And The Boys In The Band met een snijdende slidegitaar en funky Southern rock invloeden. Brandi Carlile is als gaste te horen in de lui voortschuifelende intieme ballad Finish What We Started. Een ballad waarin de zacht pompende synthesizer totaal niet detoneert. In God Given wordt het swamprock geluid vermengd met een flinke scheut hiphop met een vet groovend nummer als resultaat met zelfs een plek voor de snijdende viool.
Het funky Americana nummer Warrior wordt gevoed door warm tikkende elektronische ritmes met volop ruimte voor sfeervol zwevende passages. Shoofly Pie klinkt als een mix van het funky Little Feat geluid met Charlie Daniels-achtige Southern rock. Na de sfeervol wiegende Americana-pop van Already On Fire wordt het album op indrukwekkende wijze afgesloten door de breekbare pianoballad Leaving Love Behind. Hierin valt vooral de weergaloze meerstemmige zang op waardoor het nummer een “Desperado”-achtige klasse krijgt.

Ik neem mijn cowboyhoed diep af voor de Zac Brown Band. Een band, die het heeft aangedurfd om van hun succesvolle pad af te wijken, op zoek naar avontuur. Daarom steek ik, al grijnzend,  een dikke vinger op richting de bekrompen Amerikaanse recensenten!

01. The Woods
02. Need This
03. OMW