Wrekmeister Harmonies – We Love To Look At The Carnage
Format: CD – colored vinyl LP – Digital / Label: Thrill Jockey

De stormen van de laatste tijd, de hevige regen en het alsmaar dichterbij sluipende Corona virus zorgen de laatste tijd voor een dreigende en zwaarmoedige sfeer. Het negende album van Wrekmeister Harmonies sluit daar “goed” op aan.

Wrekmeister Harmonies is een project van geluids- en videoartiest J.R. Robinson uit Chicago en violiste-zangeres Esther Shaw. Zij worden op dit album bijgestaan door Jamie Stewart (electronics, o.a. bekend door zijn werk bij Xiu Xiu), Thor Harris (percussie, o.a. Lisa Germano, the Swans, Angels Of Light en Xiu Xiu) en Martin Bisi (mix, o.a. Herbie Hancock, the Swans, Sonic Youth).

De muziek op dit album is een mix van experimentele muziek en hypnotiserende donkere muziek, die in het straatje van Nick Cave, the Swans, het vroege werk van Psychic TV en Current 93 past.

Het album staat vol met nummers over de donkere kant van ons bestaan met de nodige ziektes, verslavingen en dood maar ook met hier en daar opduikende melancholieke klanken.

Geopend wordt met Midnight To Six, dat opent met donker zwevend toetsenwerk en Esther’s zacht zwevende zang en een melancholieke pianopartij. J.R. Robinson heeft een stem, die even donker en naargeestig als die van Nick Cave klinkt. Het nummer is gevuld met zacht bliepende en ruizende electronics en ratelende gitaren. Een decor waarin Esther’s krassende viool prima past. Plots duikt er dan ook nog een zware fuzz laag op en kruipt het nummer langzaam maar zeker onder je huid om je de nodige koude rillingen te bezorgen.
Still Life With Prick Cancer sluipt dreigend verder aan de hand van een breekbare piano en een ingehouden gitaarpartij. Zoals de songtitel al aangeeft is dit geen “vrolijk” nummer maar gaat het hier om een haast Gregoriaanse bombast waarin van alles voorbij komt, zoals wanhopig snikkende zang, een sirene-achtige viool, een enorm logge fuzzbas en fuzzgitaar, galmende kerkklokken en hard beukende noise. Een ruim tien minuten lang zeer indrukwekkend nummer!
Coyotes Of Central Park is een donkere en desolate ballad in de beste Swans/Cave traditie waarin een folkie geluid rondwaart door Esther’s stemmige viool. In dit nummer heerst, vergeleken met de voorgaande nummers, een iets minder naargeestige sfeer. Meer een sfeer vol melancholie.
Een zacht twangende gitaar en Esther’s zwevende zang openen The Rat Catcher. In dit ruim tien minuten lange nummer hangt de dreiging constant als een sluier over het nummer heen, mede door de angstaanjagende Cave zang van J.R. Je zit in dit nummer te wachten op een uitbarsting, die dan ook volgt via een zwiepende en kreunende fuzz noise explosie. De luisteraar blijft na dit nummer met smeulende oren achter.
De afsluiter van het album, Immolation, klinkt als een donkere en apocalyptische variant op het ambient genre. Het nummer zwelt langzaam aan aan de hand van de gillende viool en zware fuzzgitaar tot een schurend en dreigend noisenummer.

Dit album van Wrekmeister Harmonies is zeer zeker niet bestemd voor de fijngevoelige lieden onder ons. Voor de liefhebbers van donkere muziek is dit echter een zeer aan te raden album!

01. Midnight To Six
02. Still Life With Prick Cancer