Watermelon Slim – Traveling Man
Format: 2CD – Digital / Label: Northern Blues

Watermelon Slim’s veelgeprezen vorige plaat ‘Church Of The Blues’ uit 2019 kon rekenen op twee Blues Music Award nominaties voor 2020: ’Album Of The Year’ en ‘Traditional Album Of The Year’. Niet zo verwonderlijk, want hij verstaat zijn vak als blues artiest als geen ander, met name in deze laatste categorie.

Op zijn nieuwste release, het dubbelalbum ‘Traveling Man’, wordt dit nog maar eens onderstreept. Deze live cd bevat een fantastische mix tussen originele en klassieke blues melodieën (inclusief Fred MdDowell’s 61 Highway Blues, Howlin’ Wolf’s Smokestack Lightning en Muddy Waters’ Two Trains Running). Slim’s traditionele aanpak; met slechts zijn rauwe vocalen, harmonica, elektrische slide gitaar, verhalen uit het leven gegrepen en invloeden uit de Mississippi Delta en plantage blues, maken hem een authentieke artiest.

Geboren in Boston als William Homans III uit een blauwbloed familie, was Watermelon Slim voorbestemd om een rasechte bluesman te worden. Toen hij vijf jaar oud was, liet het dienstmeisje van de familie hem liedjes van John Lee Hooker zingen in hun huis in Asheville, North Carolina en op latere leeftijd heeft Slim talloze banen gehad die zijn bluesman-levensstijl hebben helpen ontwikkelen. Hij is een fel anti-oorlog Vietnam veteraan en werkte als vorkheftruck chauffeur, begrafenisondernemer, watermeloen boer, kleine crimineel, krantenverslaggever, zaagmolenaar en vrachtwagenchauffeur. Ook heeft hij twee universitaire graden.
Eind jaren zestig, zo beweert Slim zelf, is hij een wannabe-muzikant in Boston, waar hij Bonnie Raitt en Mississippi Fred McDowell-shows zo vaak bezocht als hij kon. Een paar jaar later, toen hij in het leger zat in een ziekenhuis in Cam Ranh Bay in Vietnam, leerde hij slide-gitaar spelen door naar McDowell’s platen te luisteren en het geluid op een balsahout gitaar na te spelen met een Zippo-aansteker als slide.

Later is het Slim’s eigen pure, rauwe, uitgeklede klassieke blues met slide-gitaar en mondharmonica en scherpe songwriting die hem tot een icoon in de blueswereld heeft gemaakt.

De inmiddels zeventig jarige bluesman heeft al veertien albums op zijn naam staan, waarvan de eerste ‘Merry Airbrakes’ stamt uit 1973. Hij ontving in zijn carrière meer dan twintig Blues Music Award nominaties en behaalde eerder al een aantal overwinningen voor ‘Album Of The Year’ en ‘Band Of The Year’.

Op ‘Traveling Man’ horen we Watermelon Slim op zijn puurst en op zijn best; live. De opnames zijn gemaakt in twee verschillende clubs in Oklahoma (zijn thuis sinds eind jaren zeventig). De eerste schijf is opgenomen in The Blue Door in Oklahoma City en bevat klassieke blues covers en de tweede schijf, opgenomen in The Depot in Norman, Oklahoma bevat allemaal originele songs die geschreven of mede geschreven zijn door Slim zelf, met uitzondering van het traditionele nummer John Henry. Het is dan ook deze tweede cd die de meeste indruk maakt. De liedjes passen natuurlijk het beste bij Slim omdat ze van zijn hand zijn. Zijn stem is nog krachtiger, zijn spel nog levendiger en zijn verhalen komen nog meer binnen.

Bij Watermelon Slim is het altijd ‘What you see (or hear) is what you get’, inclusief enorme doorleefdheid en slis in zijn stem. Dat is tevens zijn kracht. Hij draait nergens om heen, speelt muziek vanuit zijn hart en ziel, zingt teksten die uit het leven gegrepen zijn en is een ware blues purist. Al deze kwaliteiten samen maken Slim tot één van de meest authentieke bluesartiesten ter wereld. ‘Traveling Man’ is dan ook de ultieme live plaat die weergeeft hoe en wie Watermelon Slim is: een rasechte, bijzondere artiest met een geheel eigen kijk op het leven en een unieke sound.

Tracklist :
01. Blue Freightliner
02. Truck Driving Songs