Vinnum Sabbathi – Of Dimensions & Theories
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Stolen Body Records

“Welcome to the world of tomorrow…today!”, aldus het welkom via één van de vele voicesamples op dit album. En dat houdt dus automatisch in dat het science fiction gehalte op dit tweede album van de Mexicaanse band Vinnum Sabbathi erg hoog is. De band neemt met dit album een kijkje in de toestand van de wereld in het jaar 2061. En aan de hand van de geluiden op dit album is dat een toestand, die bepaald niet vrolijk stemt.

Alberto Tamayo (gitaar), Samuel (bas), Mico en Gerardo Arión (drums) en Roman Tamayo (synthesizer, live samples) hebben gekozen voor een instrumentale aanpak. Het ontbreken van zang wordt hierbij opgevangen door een groot arsenaal aan voicesamples. Hun stijl zit overduidelijk in de metalhoek maar dan metal die loodzwaar, deigend en donker klinkt, als een mix van Stonerrock, Doommetal en ouderwetse metal van bands als Black Sabbath en Hawkwind.

Dit is hun tweede album na het album ‘Gravity Works’ uit 2017 en het is een album dat je vanaf het begin bij de kladden pakt en je pas aan het einde van het album weer loslaat.

Het album opent met In Search Of M-Theory. Trage fuzzgiutaarriffs starten het nummer, omgeven door de nodige voicesamples. Langzaam aan ontwikkelt zich een donker spacey zoemend nummer, dat steeds heftiger en harder wordt. Uiteindelijk barst een bombardement van laag gestemde gitaren los. Dit is een nummer, dat door de samples en de muur van zwiepende riffs geen seconde verveelt.
Ook Quantum Determinism opent met voicesamples en dreigende fuzzgitaarriffs, die heel langzaam beginnen aan te zwellen tot een heel donker Sabbath achtig muzikaal decor ontstaat met steeds harder dreunende drums. Door de trage monotonie van de riffs word je langzaam het Vinnum Sabbathi geluid binnengezogen en ga je wachten op de de uitbarsting, die dan ook halverwege het nummer komt met een ware explosie van furieus brommende donkere riffs.
In het voor de band vrij korte nummer An Appraisal (4:30 minuten) hangt een vroeg Pink Floyd geluid door de dromerig tokkelende gitaar. Die droom is echter vrij wrang want het nummer sluit af met een voicesample die ons fijntjes meedeelt “the easiest answer is that we’re gonna die, and even if we make it through it, the universe will die anyway”!
Het blijft donker en dreigend in Beyond Perturbative States met zijn apocalyptische sfeer door de mammoet riffs, die klinken als inslaande bommen.
A Superstring Revolution is in twee delen opgedeeld. Deel één sluipt op je af met dreigende trage gitaarklanken, slaat zijn zoemende tentakels om je heen en omklemt je steeds heftiger terwijl de muziek maar blijft aanzwellen om uiteindelijk wild grommend en zoemend los te barsten.
In deel twee vormen psychedelisch galmende gitaarriffs de voorbode van een aanzwellend spacerock nummer met een giftig zoemende fuzzgitaar en een heftig pompende loodzware riffstorm.

Een science fiction verhaal waar je waarschijnlijk niet al te blij van wordt maar dat muzikaal zeer indrukwekkend is.

Een absolute aanrader voor de fans van het superzware Stoner Rock werk!!!