Tower Of Power – Step Up
Format: CD – LP – Digital / Label: Artistry Music Records

Tower Of Power mag gerust als een funkinstituut beschouwd worden. Al vanaf 1970 is deze band namelijk al bezig en levert het ene na het andere superfunky album af. Albums die allemaal voorzien van dat typische Tower Of Power geluid. Dat houdt in dat je allerlei hoekig groovende ritmes over je heen krijgt en natuurlijk zijn de Tower Of Power horns ook zeer dominant aanwezig. Het is ook niet voor niets dat deze blazers op onnoemelijk veel albums van andere artiesten te horen zijn.

Het nieuwe album van Tower Of Power is geproduceerd door bandleider Emilio Castillo (tenorsaxofoon, zang) en Joe Vannelli, de broer van Gino Vannelli.

Op het album bestaat de band verder uit Jerry Cortez (gitaar), Dave Garibaldi (drums), Roger Smith (orgel, zang), Francis Rocco Prestia (bas), Stephen Kupka (baritonsaxofoon), Tom Politzer (tenorsaxofoon), Ray Greene (trombone, zang), Sal Cracchiolo (trompet) en Marcus Scott (zang).

Na het superfunky intro East Bay! All The Way! volgt Step Up. Een funky nummer, dat aan Earth, Wind & Fire doet denken vol hoekige grooves, ingenieuze blazersriffs en soulvolle zang van Ray Greene.
Marcus Scott verzorgt de zang in het verzorgde funky groovende The Story Of You And I. In de ballad Who Would Have Thought bewijst Tower Of Power nogmaals dat zij ook de meesters zijn van de zijdezachte soulballads. Een heerlijk intiem romig nummer. In Addicted To You gaat de band op de Philly Soul toer, compleet dus met strijkers. Soul met een licht funky touch.
Dan is het weer tijd voor supervette funk in het hoekig groovende Look In My Eyes met zang van Emilio Castillo. Het blijft funky in You Da One met zang van Roger Smith die het nummer ook nog eens voorziet van soulvol pompende orgelklanken. Sleeping With You Baby is een goed voorbeeld van een zogeheten “mellow groover”. Een nummer in een verzorgde funky stijl die fans van bijvoorbeeld Jamiroquai ook aan zal spreken. Dat geldt ook voor Beyond My Wildest Dreams.
I
f It’s Tea Give Me Coffee is een luchtig groovend superfunk nummer met heerlijke funky gitaarriffs en superzang van Ray Greene. Emilio Castillo verzorgt in Any Excuse Will Do als een grommende funkmaster de zang in een loom vet funky nummer. If YouWanna Be A Winner is een ogenschijnlijk gemakkelijk huppelend funknummer maar probeer die Tower Of Power grooves maar eens na te doen! Het mid-tempo Let’s Celebrate Our Love is het zoveelste bewijs dat Tower Of Power wel raad weet met ballads.
Het album eindigt zoals het begon met East Bay! Oaktown All The Way!, dat een vervolg is van het openingsnummer van dit album.

Fans van Tower Of Power en liefhebbers van kwaliteits-funk kunnen dit album blindelings aanschaffen!

01. East Bay! All The Way!