+The Mommyheads - Future You

The Mommyheads – Future You
Format: CD – Digital / Label: Eigen Beheer
Release: 2019

Na het beluisteren van het elfde album van The Mommyheads uit Brooklyn kan je, en wil je, niet om het feit heen dat deze band zich met pure Classic Rock bezighoudt. Classic Rock met vooral invloeden uit de 70’s en daarin wordt met het grootste gemak symfonische rock gemengd met powerpop. The Mommyheads werden in 1987 opgericht, vielen in 1998 uiteen en kwamen 10 jaar later weer bij elkaar.
De band bestaat momenteel uit Adam Elk (zang, gitaar, keyboards), Michael Holt (keyboards), Dan Fisherman (drums) en Jason McNair (bas).

Elk nummer op dit album is raak! Neem nu de opener Woke Up A Scientist waarin de Queen invloeden je gelijk om de oren vliegen, mede door de stem van Adam die akelig veel weg heeft van die van Freddie Mercury. Ook zitten er in dit nummer elementen uit het werk van Badfinger en Todd Rundgren. Een prima popparel dus met lekker ouderwets klinkende synthesizer en prima meerstemmige zang.
Mutual Enemy is een loom singend powerpopnummer in de beste Raspberries traditie met een pruttelende en sputterende synthesizer. One Drop Of Beauty opent met intieme pianoklanken om daarna als een lui zwevende ballad door te gaan met galmende zang en lichte ELO invloeden. Het stevig hakkende Eldsjäl heeft een Muse-achtige intensiteit die zij aan zij gaat met een 70’s zwevend popgeluid a la ELO in hun “Eldorado” periode. Na de fris tintelende pop van Compelled duiken er in The Hound zelfs Genesis invloeden op. Genesis in hun Peter Gabriel periode!! Luister maar naar de bombastische openingsriffs, die later vermengd worden met aantrekkelijke powerpop. Het oude Genesis geluid is ook te horen in het intro van de afsluiter What Are You.
Life In A Bubble is een claustrofobisch groovend psychedelisch popnummer met flink wat Big Star invloeden. Ook Prisoners heeft een aanstekelijke groove. Een semi-akoestisch nummer dat doet denken aan Steve Miller in zijn “The Joker” tijd.
De groove is nog steeds aanwezig in het stuwende Stockholm waarin je weer van alles tegenkomt zoals flarden Pink Floyd, Todd Rundgren, the Beatles en zelfs Emerson Lake & Palmer achtige bombast.

Liefhebbers van het betere pop-rockgeluid uit de 70’s kunnen gewoonweg niet om dit schitterende album van The Mommyheads heen!

01. Woke Up A Scientist