+++The Kerbside Collection - Smoke Signals – Remixed

The Kerbside Collection – Smoke Signals – Remixed
Format: Digital / Label: Légère Records
Release: 2019

The Kerbside Collection is een Australische band uit Brisbane, Queensland, die in jazzfunk en rare groove kringen al een behoorlijke reputatie heeft opgebouwd. De band bestaat uit Andrew “Manny” Fincher (gitaar, Hammondorgel, piano, clavinet, synthesizer, vibrafoon), Lachlan “Swampdog” Symons (bas), Jason “Paprika” Bell (drums, percussie, synthesizer) en Joseph “Papa Joe” Roberts (baritsonsax, tenorsax, fluit).
Hun funky instrumentale muziek is al op een aantal albums en singles/EP’s te horen. Ook is de band er niet vies van om hun albums te laten remixen door een aantal remixers uit verschillende landen. Zoals hier gebeurt met hun album ‘Smoke Signals’ uit 2018.

Gaan remixes ten koste van de kwaliteit van de oorspronkelijke nummers? In dit geval dus typisch niet! Door gebruik te maken van qua stijl zeer uiteenlopende remixers ontstaat er een zeer avontuurlijk album waarop van alles gebeurt en dat boven alles zeer funky blijft!

Het album opent met Yellow Fellow – Horatio Luna Remix. Horatio Lua is bassist van de Australische band 30/70 en voorziet dit nummer van een mysterieus zwevend geluid dat vol zit met onverwachte avontuurlijke wendingen waarin bedwelmende jazzfunk voorzien worden van scheuten space jazz, electro en drum ‘n’ bass. De funk blijft echter toch de boventoon voeren.
Blunted Stylus verzorgde de remix van Traffic – Blunted Stylus Heavy Diversion. Door zijn mix is dit nummer een percussief swingend funky souljazznummer compleet met een fris dwarrelende dwarsfluit en uiterst dansbare funky grooves, doorspekt met felle hiphop en Arabische scheuten.
Hetzelfde Traffic duikt op in de funky remix van remixer Mzuzu uit Hamburg, met als titel Traffic – Mzuzu Remix. In Cajun Jollof – Grant Phabao Ska Remix klinkt door de mix van de Parijse remixer Grant Phabao ineens ouderwetse uptempo ska met een lui knorsax, swingende piano en lui pompend orgel. Hetzelfde nummer duikt als Cajun Jollof – Two Dee Seasoning Dub weer op waarin door Two Dee de nadruk wordt gelegd op King Tubby-achtige dub. De al eerdergenoemde remixte Mzuzu uit Hamburg zorgt in NOLA – Mzuzu Remix voor een heerlijk luie funky groover met ontzettend diepe synbasgeluiden. Little Mountain kom je vier keer tegen. Allereerst als Little Mountain – Bakmahn Downtempo Jam. Heerlijk lome lounge met zacht tikkende drums en percussie. Bakmahn remixt het nummer nog een keer als Little Mountain – Bakmahn Jackin’ Rewerk waarin het nummer de uptempo diepe jazzy house kant opgaat met een jazzy sax en dwingend bonkende housebeats. Chikashi Nishiwake remixt het nummer ook, als Little Mountain – Chikashi Tree Remix en bij hem gaat het nummer de neo soul kant op.
Tot slot waagt ook Akirpap zich aan het nummer in Little Mountain – Akirpap Pacific Rim DnB Jungle Mix, dat zich het beste als knisperende jazzy drum ‘n’ bass omschrijven laat. Sam Stosuur is bassist in bands als the Astro Travellers, Tiana Khasi en the Middle Name Dance Band. Zijn remix van Afro Struttin’ – Sam Stosuur Remix is een zeer spacey remix geworden met voorbij schietende geluidseffecten, techno, funk en drum ‘n’bass.

Al met al kan je met dit remix album spreken van een zeer avontuurlijke aanvulling op het al indrukwekkende oeuvre van The Kerbside Collection.

01. Yellow Fellow – Horatio Luma Remix
02. Traffic – Blunted Stylus Heavy Diversion