++++The Doors - The Soft Parade (50th Anniversary Deluxe Edition)

The Doors – The Soft Parade (50th Anniversary Deluxe Edition)
Format: CD – LP (180g vinyl) – Digital / Label: Elektra Records
Release datum: 1 november 2019

Het vierde studioalbum van The Doors, ‘The Soft Parade’ (verschenen op 18 juli 1969), werd het vierde regelrechte top tien album van de band toen het vijftig jaar geleden werd uitgebracht. Ondanks één van de grootste hits van de groep, Touch Me, blijft het de meest polariserende plaat uit de carrière van de band vanwege de blazers- en strijkersarrangementen die op verschillende tracks te horen zijn.
Om het 50-jarig jubileum van het album te vieren, is ‘The Soft Parade’ opnieuw uitgebracht in een deluxe versie met drie CD’s en een LP. Deze ‘50th Anniversary Deluxe Edition’ bevat het originele studioalbum en de B-kant Who Scared You, nieuw geremasterd door de oude engineer en mixer van The Doors, Bruce Botnick. De collectie is een gelimiteerde oplage van vijftienduizend individueel genummerde exemplaren en bevat ook het originele album op 180 gram vinyl en liner notes van de bekende rockjournalist David Frickle.

De kern van deze nieuwe collectie bestaat uit meer dan een dozijn niet eerder uitgebrachte songs en mixen. Eén van de hoogtepunten zijn de ‘Doors Only’ mixes van vijf nummers waarbij de blazers en strijkers zijn verwijderd. Het gaat om Tell All The People, Touch Me, Runnin’ Blue, Wishful Sinful en Who Scared You. Door de strijkers en hoorns achterwege te laten, krijg je een compleet andere sfeer en sound. Het wordt hierdoor echt een kwestie van persoonlijke voorkeur en smaak welke versie mooier is.
Wat heel knap is, is dat de liedjes niet aan kracht en herkenbaarheid verliezen, hoewel je dat misschien wel zou verwachten als je een paar belangrijke en kenmerkende elementen achterwege laat.
Van deze uitgeklede versies zijn er tevens drie met nieuwe gitaarpartijen van Robby Krieger. Zo krijgt Touch Me echt een rock feel door het behoorlijk harde en zware gitaarwerk. Niet te vergelijken met de saxofoon solo in de oorspronkelijke versie. Ook Runnin’ Blue krijgt door de gitaarpartijen een smeuïg rock sausje mee in plaats van het soul jusje dat het eerder had door de blazers.
Hoewel in de originele versie van Wishful Sinful Robby’s gitaar al duidelijk aanwezig was, krijgt deze in de ‘Doors Only Mix’ een nog grotere rol. Op de achtergrond heeft de gitaarpartij echt een rocksound terwijl de solo meer een jazz touch krijgt. Krieger geeft met zijn spel deze drie songs een heel ander geluid en een nieuw perspectief mee. Eerlijk is eerlijk, de heren hadden ‘The Soft Parade’ best uit mogen brengen in twee versies; één met blazers en strijkers en één zonder. Het zou mij benieuwen welke van de twee dan het beste verkocht zou worden in die tijd.

Op deze tweede cd van de deluxe editie vind je tevens drie studiorepetities met organist Ray Manzarek, ook wel Screamin’ Ray Daniels, op zang. Niet geheel ongebruikelijk, want als Jim het weer eens liet afweten tijdens een show nam Ray ook de zangpartijen voor zijn rekening. Al laten zijn zangkwaliteiten op deze nummers wel iets te wensen over. Maar leuk om te horen is het daarentegen zeker wel.
Eén van deze drie songs met Manzarek op vocalen is een vroege versie van Roadhouse Blues, dat een jaar later op ‘Morrison Hotel’ zou verschijnen. De andere twee nummers zijn (You Need Meat) Don’t Go No Further en I’m Your Doctor. Ook bevatten de drie liedjes nieuw opgenomen baspartijen van Robert DeLeo van de Stone Temple Pilots. (Samen met Krieger en drummer John Densmore nam hij in 2016 deel aan een tribute concert voor Manzarek, drie jaar nadat de organist aan kanker overleed).

De laatste schijf bevat een aantal studio-outtakes, waaronder het korte, bijna intro-achtige I Am Troubled, het daarop volgende Seminary School en de echte kers op de taart, de veel gebootlegde uur lange jam Rock Is Dead, die hier voor het eerst in volle glorie verschijnt. Ongeschonden, compleet en van uitmuntende kwaliteit. Een ware traktatie. De heren van The Doors nemen je op deze track mee langs de muzikale geschiedenis van oude delta blues, rock ’n roll, surfmuziek en letterlijk, rock.
Alleen al vanwege deze bootleg is de 50th Anniversary Deluxe Edition van The Soft Parade het waard om aan te schaffen. Afsluiter van deze derde cd is het swingende, freakende en rockende Chaos. Een waardige afsluiter van een prachtige collectie die iedere Doors liefhebber in huis moet hebben.

LP – Remastered Album
01. Tell All the People
02. Touch Me