Suzanne Vega – An Evening of New York Songs and Stories
Format: CD – Vinyl / Label: Cooking Vinyl

Nieuwe release van Vega die haast doubleert in opzet. Zowel liveplaat met een aantal van haar beste liedjes als ook thematisch een liefdesverklaring aan New York, de stad waar Suzanne Vega niet geboren werd maar waarmee ze wel verbonden is. Het album is in zijn geheel een verzameling geschikt voor diegenen die zich hardcore fans noemen als ook ideale introductie voor diegenen die  de zangeres nu leren kennen.

In 2016 verscheen haar vorige album ‘Lover, Beloved: Songs from an Evening with Carson McCullers’. Dit de liedjes bij het toneelstuk over het leven en werk van de Amerikaanse schrijver. De avondsetting wordt dus in titel als de thematische opzet doorgegeven naar dit nieuwe album. In kleine setting met enkele muzikanten brengt Vega haar liedjes. Bijna ieder lied wordt voorafgegaan door een korte uitleg over haar persoonlijke geschiedenis of waarover het lied gaat. Dit maakt dat je je als luisteraar nu bijna in de zaal bevindt waar de show werd opgenomen. Deze spaarzame begeleiding maakt dat je nog beter hoort en voelt hoe goed de liedjes eigenlijk zijn. De boodschap van ‘Luka’ komt nu duidelijker over dan in de grootste, oorspronkelijke studioversie.

Haar persoonlijk verhaal en de daaropvolgende Lou Reed cover doen beseffen waar Vega als songwriter echt staat. Aan het begin van haar carrière werd ze onthaald als de nieuwe Joni Mitchell. Terwijl zij echter meer te maken heeft met het ritme van de grote stad zoals haar grote voorbeeld Lou Reed. Titel en inhoud van de liedjes laten zien dat ook zij een chroniqueur van het grote stadsleven is. De vergelijking met Mitchell eerder een slappe en goedkope vergelijking.

Maar om nu te stellen dat dit album een echte must have is, daarvoor is het toch wat makkelijk de beste of bekendste liedjes thematisch verzamelt. Een alternatief op zomaar een echte greatest hits. Beter nog was het geweest als Vega nieuwe materiaal had geschreven met de stad New York als onderwerp. Welke nieuwe kijk op de stad en haar inwoners had dit misschien opgeleverd. Zoals (daar heb je hem weer) Lou Reed ooit wel deed.

01. Marlene On the Wall
02. Luka
03. ‘So How Many People Are Here from Out of Town?’