Sunny Rays – Het Zonnige Leventje
Format: CD (www.sunnyrays.nl) – Streaming (Spotify) / Label: Eigen Beheer

Het zijn donkere tijden, de herfstweken van 2020. Afstand houden is het toverwoord dat ons moet beschermen en er is weinig reden om te feesten. Mag ook niet, trouwens. Dus is het nu precies het goede moment om een superzonnig, vrolijk, lichtvoetig ep-tje uit te brengen. Dat doet Sunny Rays, Neerlands hoop in bange dagen, als het gaat om zonnige, reggae geïnspireerde, Nederlandstalige rap.

Het zonnige leven van het viertal straalt een en al warmte, vrolijkheid en plezier uit. De vier jonge Hagenezen hebben samen met oudgediende Aad van Pijlen (Livin’ Blues, Himalaya, Freelance Band) in no-nonsense studio The Box (Katwijk) zeven nummers opgenomen. Tijdens de beluistering van ‘Het Zonnige Leventje’ zette de zon prompt haar beste beentje voor en streelde met haar warme stralen mijn balkon.

Sunny Rays
Zoals gezegd combineert Sunny Rays reggae met rap en gebruiken ze hun moerstaal als voertaal. Over hun muziek schrijven ze zelf het volgende. “Uit een combinatie van Reggae en Nederlandstalige poëtische rap creëren ze met invloeden uit o.a. pop, rock en hip-hop een geheel eigen sound.
Met hun teksten schijnen ze op vaak luchtige wijze licht op herkenbare problemen als prestatiedrang en sociale druk en brengen ze met een lekker zomers tintje een positieve boodschap”
. Onvermijdelijk doemt dan de schaduw van Doe Maar op, hoewel Sunny Rays het qua tempo meestal rustiger aan doet dan Doe Maar, waar snelle ska ook regelmatig de ruimte kreeg. Sunny Rays doet dat minder. De teksten van nummers als Het Zonnige Leventje, Geen Zin en Rustig Aan geven daar ook geen aanleiding toe. Het motto op ‘Het Zonnige Leventje’ is: ‘Easy does it’, oftewel: rustig aan, dan breekt het lijntje niet.

Openings- en titelnummer Het Zonnige Leventje zet met een ukelele meteen de toon en de dames melden zich voor de eerste keer als beschaafd Bombita’s-duo. Net zoals in Onzin en de meeste andere nummers. Er staat ook een Prelude en een Interlude op de EP. Onrust is het korte gesproken intro op Dansbaar, een nummer over reggae; Adem is de geinige, gesproken opmaat naar slotnummer Rustig Aan

Exota en Fante

Vorm en inhoud passen bij de Sunny Rays perfect bij elkaar, behalve dan misschien de Engelstalige naam van de band. Kniesoor die daar op let. Voor de rest passen zowel de kleurstelling van de cover (fraai beige-geel en veel vrolijk blauw), als de uitstraling van de foto’s van Jana Huijgen (zang, ukelele, toetsen) op de voorkant en die van de hele band (Ramon Potter, Emma Groen, Thomas Gelling en Jana) binnen in de cover, perfect bij de muziek van Sunny Rays. Ongecompliceerde, verzorgde vrolijkheid, dat straalt Sunny Rays uit. Net zoals hun logo, dat net zo fris en fruitig is als de foto van Jana op de voorkant van het zorgvuldig vorm gegeven hoesje van de ep. Haar uitstraling deed me denken aan de afbeelding op een cd-hoesje van de Katwijkse band Les Zazous uit 1993.

Het streepjesoverhemd van zanger/gitarist Ramon meende ik ook al eens eerder gezien te hebben. Er stond ook al zo’n mooi streepjesdessin op de hoes van de fantastische elpee ‘Fante’ (1982) van Joost Belinfante, Doe Maar-lid van het eerste uur en schrijver van Nederwiet.

Dat brengt me bij de teksten op ‘Het Zonnige Leventje’. Uiterst feel-good en easy going, lekker strak gerapt, maar niet echt verrassend. Het ontbreekt een beetje aan een beetje gekte, een uit het niets opduikend woord of een onverwachte wending. Zo nu en dan een beetje minder voorspelbaarheid zou de teksten meer catchy en spannender maken en dus zeker ten goede komen.

Maar al met al ben ik blij dat de vier van Sunny Rays zich niet lam laten leggen door de vreemde tijd waarin we leven en ons zo maar een inkijkje gunnen in hun zonnige leventje.

Volgend jaar zomer lekker op grote en kleine grasveldjes en festivalweides! En als dat dan nog niet mag, gewoon op een bakfiets door de stad. Als oudere man zal ik maar zeggen: ‘A Splendid Time Is Guaranteed For All’ (tekstregels uit Being For The Benefit Of Mr. Kite van ‘Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band’)

Website: Sunny Rays