Suf Jan Stevens & Lowell Brams – Aporia
Format: CD – LP – Digital / Label: Astmatic Kitty

Met ieder album blijkt Suf Jan Stevens meer een muzikale Kameleon te zijn. In zijn carrière zagen we hem als een soort indie David Bowie alsmaar van gedaante veranderen. Eerst als chroniqueur die een album zou maken over alle Amerikaanse staten, daarna als muzikant tussen kerstliedjes, neoklassiek en hiphop. Met dit album vergezelt hij de luisteraar op een reis langs de sterren en planeten.

Vijf jaar geleden verscheen van zijn hand het album ‘Carrie en Lowell’, hierop verhaalde hij over het moeilijke leven van zijn moeder vol psychische problemen en drugs. Als ook haar relatie met zijn stiefvader Lowell Brams. Diezelfde man die ook werkt bij het label van Suf Jan Stevens. Samen hebben ze dit nieuwe album over een periode van 10 jaar ingespeeld.

Ver weg van de wereld van folky liedjes en zachte akkoorden kronkelen lagen synthesizers zich een weg door het heelal. De 21 korte stukken vormen samen een vreemde trip, vol kleuren en verrassende wendingen. Een prima album dat eventueel ook nog zal doubleren als soundtrack voor een sci-fi film. Al is de sfeer meer Brian Eno, Popol Vuh en Boards of Canada dan Hans Zimmer of Vangelis. Hier en daar vormen de verschillende klankkleuren haast ambient over elkaar heen, hierbij licht ondersteund door een vage hiphop beat. Pas op het laatst volgt uiteindelijk iets van zang, hoe vervormd deze ook mag zijn.

Aan een discografie vol verassingen en uitersten wordt met ‘Aporia’ een nieuwe hoofdstuk toegevoegd. Een intrigerend album waar alsmaar nieuwe details in ontdekt kunnen worden. Dat een vervolg maar eerder mag verschijnen.

01. Ousia
02. What It Takes
03. Disinheritance