Simple Minds – Street Fighting Years
Format: CD – LP – Digital / Label: Virgin Records

Feest voor Jim Kerr & Co. Hun achtste studioalbum verjaart deze maand. Dertig jaar geleden verscheen het voor het eerst. Nu wordt het uitgebracht in diverse varianten, van een simpele dubbel cd tot een uitgebreide verzamel box met allerlei extra’s. Het recensie exemplaar is de variant met 2 cd’s, een voor het reguliere album en een schrijf met aanvullend materiaal.

In de jaren tachtig kende Simple Minds veel succes met albums als ‘Sister Feelings Call’, ‘New Gold Dream’ en ‘Once Upon A Time’. Ze scoorden hits als ‘Promised You A Miracle’, ‘Waterfront’ en ‘Don’t You Forget About Me’. Ook ontbrak de band niet op Live Aid.

De opnames van het album (geproduceerd door Trevor Horn) verliepen op zijn zachts gezegd moeizaam. Zowel drummer Mel Gaynor en toetsenist Mick Mackneil verlieten de band. Bassist John Giblin die in 1985 bij de band kwam vertrok kort na de opnames. Het oorspronkelijke kwintet teruggebracht tot maar drie bandleden. Qua thematiek werd het album zwaar beïnvloed door wereldgebeurtenissen als de politieke omwentelingen in Oost en midden Europa, het gevangenschap van Mandela, het geweld in Noord Ierland en de latere “Thatcher jaren”.

Qua geluid valt dit album ergens tussen ‘So’ van Peter Gabriel en ‘The Joshua Tree’ van U2. Denk aan breed uitwaaierende gitaren aangevuld met meer atmosferische momenten van rust. Jammer alleen dat Simple Minds geen echt memorabele liedjes brachten in vergelijking met hun beroemde collega’s. Het album begint sterk met de eerste drie sferische nummers, deze bordueren het meest voort op het eerdere werk. Maar al spoedig verzuipt het album in haar eigen ambitie. De zware politieke inhoud van de teksten drukt als een extra laag op de muzikale bombast. De schreeuwerig gezongen ernst omhuld door topzware omlijsting. Met de Keltische opfleuring van ‘Belfast Child’ als tandglazuur vernietigend moment. De bezongen hoop is absoluut integer, begrijp mij niet verkeerd maar de muzikale omhulling echt een stap te ver. En dan moet Peter Gabriel cover ‘Biko’ nog volgen , hadden ze aanvullend op hun eigen ‘Mandela Day’ niet nog een extra lied kunnen schrijven met de Apartheid als thema? Deze nieuwe versie voegt niets toe aan de oorspronkelijke verschroeiende uitvoering.

Het tweede schijfje van deze verjaardag editie is een warrige compilatie van losse nummer. Live opnames, afwijkende mixen en een cover van Prince zijn samengebracht voor de fan die echt alles wil horen. De wat minder fanatieke liefhebber die luistert een keer om het daarna snel te vergeten.

Het cd-boekje bevat een uitgebreid interview met de band over deze periode. De meest opvallende quote komt wat mij betreft van Jim Kerr zelf. Tijdens de opnames van het album lag hij in scheiding. Dit maakte dat hij als songwriter niet introspectief wilde zijn, de pijn van die tijd te rauw en te persoonlijk om te vertalen in materiaal. Juist de extroverte blik op de wereld richten voelde goed. Terugkijkend kunnen we concluderen dat Simple Minds excelleren als de blik naar binnen gericht wordt. Dat zij geen wereldverbeteraars zijn die complexe politieke materie kunnen vertalen in hapklare brokken. En dat de band met de meest nobele intenties hun hart en ziel in ‘Street Fighting Years’ hebben gepropt om zich uiteindelijk te vertillen aan het eindresultaat, misschien wel hun zwakste album oplevert.

Volgens planning zou de band op 10 April van dit jaar een concert geven in de Ziggo Dome te Amsterdam, dit als onderdeel van hun 40 Years of Hits Tour. Op dit moment is het nog onduidelijk of het corona virus deze tournee verder zal beïnvloeden.

Cd 1:
01. Street Fighting Years
02. Soul Crying Out