Quinn Deveaux – Book of Soul
Format: CD – Digital / Label: QDV Records
Release:  2020

Het genoemde boek uit de titel van dit album had ook de encyclopedie van soul kunnen zijn. Op het album ontwaar je invloeden van Stevie Wonder, Sam Cooke, Bob Didley, Ray Charles, Kool & the Gang en Bill Withers. Kleine stukjes van al die legendarische artiesten die samen een soort staalkaart van het genre vormt. Wat dat punt betreft doet de titel eer aan de muzikale inhoud.

‘Book of Soul’ is voor Quin Deveaux het derde album. Op zijn eigen website omschrijft hij zich zelf als artiest die muzikaal staat op het gebied waar verschillende invloeden samen komen. Het voorbeeld hiervan is zijn gemengde religieuze opvoeding. Zijn ouders namen hem de ene week mee naar een baptisten kerk om de week erna aan te sluiten bij de dienst van Jehova’s getuigen. Passie en vuur gekoppeld aan devotie en orde. Twee uitersten die zijn blik op de wereld absoluut beïnvloed hebben. En een aanwijzing hoe hij de verschillende invloeden van de bovengenoemde artiesten überhaupt kon formeren tot een eigen geluid.

Maar dit maakt het album niet tot een nieuwe klassieker of de zanger tot een act die je gehoord moet hebben! Hij verenigt de stijl van zijn helden in zijn eigen muzikale wereld maar voegt niet echt iets toe. Zoals de grote helden tracht hij liedjes te maken die swingen vol vuur. Maar dat blijft achterwege omdat het juist zo erg lijkt op andermans klassiekers. Er zweeft een wat plastic laagje over de muziek, bij gebrek aan een rauw randje. Ook nodigt dit niet uit om een dansje te wagen. Het hoge ritme te zeer een pastische. Het geheel is vakkundig ingespeeld maar blijft te steriel.

Al met al een album gemaakt met goede intenties maar net niet genoeg. Dat Deveaux bij een volgende plaat zorgt voor het ontbrekende vuur. In dat geval zal de grote doorbraak niet lang op zich wachten.

01. Been To long
02. All I Need
03. Come On Home