Cocteau Twins – Victorialand
Format: LP / Label: 4AD

Nieuwe vinyl heruitgave van misschien wel de beste band uit de jaren tachtig. Ruim dertig jaar na de oorspronkelijke release blijft de muziek van Cocteau Twins bijzonder en uniek. De manier waarop zij liedjes en soundscapes balanceerden is een fascinerende reis. Zeker ook omdat ze later in hun carrière weer terug kwamen bij liedjes met kop en staart.

Het jaar 1986 bracht maar liefst twee platen van de band. Eerst ‘Victorialand’, later datzelfde jaar verscheen ‘The Moon And Melodies’. Wat weer een samenwerking was met componist Harold Bud. Zijn ambient klanken vormde de perfecte aanvulling op de gitaarkolken van de band. Eigenlijk vormen de twee albums naast elkaar een geheel. Veelkleurige onrust naast de heldere verstilling van het laatste album. Laten we hopen dat er snel ook een vinyl heruitgave volgt van ‘The Moon And Melodies’.

Zodra de naald het vinyl raakt openbaart zich een wonderschone wereld. Als door wolken gedragen bewegen de muzikale landschappen zich voorbij. Als Alice in het bekende wonderland valt de luisteraar door het album heen. De woordeloze tekst van Liz Frazer is hierbij het vaste onderdeel. Langs deze klanken volgt de mysterieuze reis door de verschillende omgevingen. Een dwaaltocht dwars door gevoelens en klanken. Serene stilte komt na psychedelische verwarring. Om weer te worden ingehaald door een uitbarsting van pure schoonheid.

Opvallend hoe vol het klankbeeld is, terwijl je voornamelijk zangstem, gitaar en wat elektronica hoort. Maar met deze drie elementen ontstaat een eigen universum. Al luisterend fopt het brein de luisteraar. Er ontvouwt zich in het hoofd een breed uitwaaierend geheel. Dynamischer dan het beperkte instrumentarium misschien doet vermoeden.

Een manier om deze wonderschone, vreemde reis te omschrijven zou het woord trip zijn. Al denk ik persoonlijk dat je beter deze plaat kunt draaien dan te kiezen voor chemische genotsmiddelen. Veel gezonder! Hoezeer de muzikale mist doet denken aan een andersoortige trip.

01. Lazy Calm
02. Fluffy Tufts
03. Throughout The Dark Months Of April And May