++++Professor Louie & The Crowmatix - Miles Of Blues

Professor Louie And The Crowmatix – Miles Of Blues
Format: CD / Label: Woodstock Records
Releasedatum: 23 augustus 2019

Professor Louie And The Crowmatix zijn met dit nieuwe album toe aan album nummer negentien en nog steeds is deze band niet opgenomen door de Nederlandse bluesliefhebbers. En daar moet nu toch maar eens een begin mee worden gemaakt! Deze band heeft namelijk een heel apart, veelzijdig bluesgeluid. Zeker niet je standaardblues(rock)! Met het grootste gemak worden blues, soul, jazz en New Orleans rhythm & blues door hun muziek heen gemengd. En dat is ook niet zo verwonderlijk gezien de staat van dienst van deze muzikanten.

Professor Louie is ook bekend als Aaron L. Hurwitz, die jarenlang producer en engineer was op menig album van The Band. In zijn eigen band zingt de Professor en bespeelt hij de accordeon, het Hammondorgel en de keyboards. Zangeres en pianiste Miss Marie werkte in het verleden met bands als The Band en Commander Cody, drummer Gary Burke drumde bij Van Morrison en Joe Jackson, gitarist John Platania zat jarenlang in de band Van Morrison, bassist Frank Campbell was onder andere bij Levon Helm te vinden. Daarnaast is gitarist Bobbie Van Detta nog van de partij.

Het album opent met een snijdende slidegitaar in L-50 Blues, een landerig countrybluesnummer met een primitief, jam-achtig geluid. Funky Steampunk Blues is een veelbelovende titel voor een dreigend funky nummer waarin zowel de Diddley beat als New Orleans ritmes te vinden zijn, terwijl Billy Boy Arnold’s “I Wish You Would” ook een belangrijke rol lijkt te spelen. Van punk is geen spoor te bekennen. Wel van onderhuids kriebelende funky blues waarn je de stoom af en toe kan horen ontsnappen. Love Bound is een swingend, loom en hoekig funky bluesnummer met soulvolle zang van Miss Marie en met venijnig hard gitaarwerk.
Passion In My Life klinkt al seen luie versie van “Riot In Cell Block #9” met prima jazzy pianowerk van Miss Marie. Miss Marie zingt vervolgens Rain 40 Days, een funky nummer in de beste Neville Brothers/Little Feat traditie. In de swingende souljazz van Exit Zero zijn voor het eerste de blazers, onder leiding van de van The Blues Brothers bekende Tom “Bones” Malone, te horen. Een swinger, die teruggrijpt naar het geluid van Georgie Fame of Mose Allison. Please Send Someone To Love is een cover van de Percy Mayfield klassieker en krijgt een zeer zwoele soul vertolking met warm zwevend orgelwerk en priemend gitaarspel.
Orange Juice Blues is een cover van het Bob Dylan & the Band nummer, dat op hun “The Basement Tapes” album staat. In handen van onze Professor is het een stuwend pompende shuffle met Miss Marie op haar rockende piano. De blazers zijn er weer bij in het warm deinende Oh My Lady, een nummer met lichte “St. James Infirmary” invloeden maar dan verpakt in een veel soulvoller geluid.
Als afsluiter krijg je nog een live uitvoering van Bull Frog Jam Blues, dat al huppelend klinkt als een mix van the Band en allerlei New Orleans artiesten.

Professor Louie And The Crowmatix leveren met album nummer negentien een zeer apart en zeer onderhoudend album af. Zou bluesminnend Nederland dit keer wel warmlopen voor deze band?

01. L-50 Blues