Prince – Emancipation
Format: CD / Label: Legacy Recordings
Release: 2019

Volgepropte driedubbelaar van Prince opnieuw verkrijgbaar. Een drie eenheid die even chaotisch, ontroerend, mooi, irritant en verwarrend is. Een album dat verslag doet van alle goede en slechte tijden van zijn leven op dat moment. En dan is het ook nog een staalkaart van alle muzikale talenten die de man herbergt. Kortom een epische plaat die wat ten ondergaat in ambitie en problemen.

Zoals bekend was het oorlog tussen Prince en zijn label. Omdat Warner Bros niet zijn contract wilde ontbinden nam hij afstand van zijn naam. Ook begon hij in lichtsnelheid albums uit te brengen, een poging om versneld het einde van zijn contract te bereiken. Ook werd hij gespot met het woord slaaf geschreven op zijn wang. Deze pose is ook te zien op de binnenhoes van dit album. Tegelijkertijd was Prince getrouwd en verwachte met zijn eega een kind. Vlak na de release van het album werd de zoon geboren maar deze stierf vlak na de geboorte. Dit dan ook weer vlak nadat ‘Emancipation’ in de winkels lag. Ongetwijfeld extra pijnlijk voor de zanger, aangezien het krijgen van een kind een van de bezongen onderwerpen is.

De thematiek van liefde, sex en het nieuwe leven daar uit voort kan komen maken dat het album een soort van drie eenheid vormt. Alsof we als luisteraar gedurende de drie schijfjes kunnen meeluisteren hoe de relatie zich ontwikkelt. Al wordt dit centrale verhaal onderbroken door liedjes die zich richten op anderen onderwerpen zoals ‘My Computer’ en ‘Sleep Around’. Hierin toont Prince zich als de decadente sater op zoek naar lust. Een pose die we kennen van eerdere albums.

De 36 liedjes zijn omhuld door een breed en gevarieerd jasjes van muzikale omlijsting. Alsof Prince vooraf bewust wilde laten zien wat hij allemaal kan. Een bonte mix van soul, rock, soul, beetje jazz, R&B en hiphop alsof hij extra gebrand was om zijn Multi talent te laten zien. Of hij nu de critici de mond wilde snoeren of door zijn nieuwe liefde extra geïnspireerd was, het veelvoud aan genres is echt indrukwekkend. ‘Emancipation’ is eigenlijk nog gevarieerder dan magnus opus ‘Sign ‘O The Times’.

Maar dan het grote eindoordeel! Is dit album nu het vergeten meesterwerk of een nooit genoemde klassieker uit de lange rij albums die Prince heeft gemaakt.
Helaas, geen van beiden! De primaire reden is dat ‘Emancipation’ veel en veel te lang duurt. Drie schijfjes met elk een uur aan muziek, het is gewoon te veel. Een betere selectie met alleen de liedjes die over zijn nieuwe liefde en aanstaande gezin hadden een nieuwe hoogtepunt kunnen zijn. Jammer genoeg ging die kans voorbij. Al zou je natuurlijk zelf je als luisteraar je eigen samenvatting kunnen maken.

CD1:
01. Jam Of The Year
02. Right Back Here In My Arms