Nine Below Zero – Live At Rockpalast 1981
Format: CD – Vinyl / Label: M.i.G

Nine Below Zero is een Londense band, die sinds 1977 in de schaduw van de pubrock en new wave bewegingen zijn weg vond in het Engelse clubcircuit. Genoemd naar een Sonny Boy Williamson-song ontwikkelde de band, vooral gedragen door het uitstekende mondharmonicaspel van Mark Feltham, zich tot een sympathiek rythm & bluesbandje, dat met zijn opwindende stage presence aanvankelijk relatief veel succes kende, hoewel de band niet in de schaduw kon staan van pubrock hoofdrolspelers als Dr. Feelgood en de Count Bishops. Niet voor niets was het eerste album dat Nine Below Zero in 1980 uitbracht een live-album (‘Live at the Marquee’).

In 1981 behoorde Nine Below Zero tot de eerste line up van de befaamde Rockpalast at Loreley-uitzending van de Duitse tv-zender WDR. Het eerste Rockpalast at Loreley-festival werd nooit, zoals latere edities, live uitgezonden, maar was een pilot om te zien of een dergelijke formule werkte. Maar alles werd natuurlijk keurig netjes opgenomen en later successievelijk uitgezonden. Daardoor staat de 1982 editie van Rockpalast at Loreley als de eerste live-editie bekend. Een editie die meteen legendarisch werd door een fantastische line-up (met Frankie Miller, Eric Burdon, BAP, David Lindley en Rory Gallagher).

Op het album van Nine Below Zero is het complete optreden van de band, die vooral als opwarmer voor hoofdact Thin Lizzy diende, te horen. Vijftien rythm & blues en poppy new wave-songs bevat de plaat, waarop vooral opvalt dat de band een nogal jeugdige sound had, met naast mondharmonicaspeler Feltham, matig zang en gitaarwerk van frontman Dennis Greaves en luidruchtig drumwerk van Mickey “Stix” Burkey. Hoogtepunten van het album zijn de Otis Rush-cover Homework, Lionel Hampton’s Ridin’ on the L&N en Roy Head’s Treat Her Right met de Kinks-riff van You Really Got Me.

Wat dit live-album in ieder geval duidelijk maakt: Nine Below Zero was in 1981 een sympathiek, opwindend festival bandje.

01. Don’t Point Your Finger At The Guitar Man
02. Homework