Recensie: Mick Shaffer – Thoughts & Ruinations

Mick Shaffer - Thoughts & Ruinations

Mick Shaffer – Thoughts & Ruinations
Format: Digital / Label: Independent
Tekst: Jarl van Meeteren

Mick (of Michael) Shaffer is van huis uit acteur, cabaretier, comedy writer in New York en Los Angeles en is meer dan zestien jaar lid van de in Amerika bekende The First Amendment Comedy Troupe. In die periode trad hij op voor televisie, in off-off Broadway theaters, Radio City Music Hall en als stand-up comedian samen met Robin Williams, Bruce Willis, Alan Arkin en andere groten.

De afgelopen tweeëntwintig jaar werkt hij als singer-songwriter/gitarist in de San Francisco Bay Area en heeft drie albums uitgebracht: ‘Fool For Love’ (2012), ‘I’ll Take The Blame’ (2016) en zijn nieuwste ‘Thoughts & Ruinations’ (2021) die door Scott Mickelson is geproduceerd en gemixed, terwijl hij (SM) tevens verantwoordelijk was voor de opnames, ontwerp van de hoes, speelde bas, gitaar, piano, mellotron en deed de achtergrondzang.

Mick Shaffer speelt zes-en twaalfsnarige gitaar, slide-gitaar (The San Francisco Examiner noemde hem een fenomenale bottle-neck blues gitarist), zingt op dit album en wordt ondersteund door Wil Hendricks op bas, Michael Fiorentino op viool, Adam Rossi op piano en B3 Hammond orgel, Dennis Haneda op lead gitaar, Tom Griesser op bariton sax, Andrew Griffin op drums en tenslotte de geweldenaar Frank Reina ook op drums.

Mick Schaffer

Hij vertelde mij onlangs: ‘met dit album wilde ik echt de sonische mogelijkheden van de opnamestudio verkennen, om de studio bijna als een extra instrument of muzikant op te nemen en ik had het geluk dat Scott Mickelson als producer daarin mee ging. Het was geweldig voor mij om deze nummers binnen te halen en vervolgens hun toekomst samen met Scott uit te stippelen, samen met hem al deze geweldige klanklagen te ontdekken.’

En vervolgt hij: ‘Een goed voorbeeld van onze samenwerking is het nummer Glimmer. Dit was een nummer dat we in feite uit het niets hebben gemaakt. Ik had het basisslide-gitaargedeelte van het nummer, maar dat is echt alles wat ik had. Dus besloten we om te proberen samen een nieuw nummer te schrijven, gebaseerd op dat kleine slide-gitaargedeelte. Scott creëerde en arrangeerde het hele muzikale landschap, behalve de slide-gitaarpartijen en de drums (Frank Reina), schreef en speelde hij al het andere op het nummer plus dat enorme refrein van achtergrondzang! Glimmer was echt een hele mooie reis!’

De naam ‘Thoughts & Ruinations’ is ontstaan als een woordspelletje en is afgeleid van het woord rumination wat dwangmatig, herhalende gedachten betekent. Mick vindt dat, bij hem en vele anderen, sommige van die repeterende gedachtes kunnen leiden tot emotionele of psychische schade met als resultaat isolatie, verdriet, een laag zelfbeeld tot zelfs zelfmoord. Veel personages in zijn liedjes weerspiegelen dat beeld, zoals bijvoorbeeld de verteller in de song Imagining.

Het hele album kenmerkt zich door kracht. De zang, de achtergrond zang, het spel van de verschillende muziekinstrumenten, de teksten en de productie, ze stralen een energie uit waaraan je niet ontkomt. Of het nummer up-tempo is als de openingssong Amiga of het fantastische True; of dat de song meer ingetogen en verhalend is zoals bijvoorbeeld Imagining of het mooie Another World (een cover van Scott Mickelson), elk instrument is te horen, elk woord is te verstaan. Het is zo verbluffend helder geproduceerd dat het lijkt alsof je erbij bent, je kan er niet omheen, het is in-your-face.

Een ander sterk punt van dit album zijn de teksten van Mick Shaffer. Ze gaan diep, zijn soms cynisch, hebben het over een wrange situatie of een mooie. Maar vooral, ze vertellen een verhaal. Niet voor niets zijn zijn idolen onder andere The Beatles, Tom Petty en Bob Dylan. Bij het schrijven van een song besteedt hij volgens zijn zeggen de meeste tijd aan de tekst.

Nog even terug naar het nummer True; een voorbeeld van zijn fascinatie voor tekst en letterklanken: Takin’ back my home, makin’ a new vow. Wave to them sons-uh-bitches as they slink out of town. I ain’t bitter I’m just better when they’re not around.

Ter afsluiting: ‘Thoughts & Ruinations’ is een muzikale aanwinst, prachtig en krachtig; eindelijk weer eens een nieuw en origineel geluid.

01 .Amiga
02. Low Hanging Fruit