+Junior Watson - Nothin’ To It But To Do It

Junior Watson – Nothin’ To It But To Do It
Format: CD – Digital / Label: Little Village Foundation
Releasedatum: 11 oktober 2019

Als je gek bent op het rhythm & blues en soulgeluid uit eind jaren ‘50/begin jaren ’60, heb ik een absolute aanrader voor je! Namelijk het nieuwe, vijfde album, van gitarist Junior Watson! Een gitarist, die bekend is als mede-oprichter van The Mighty Flyers (met Rod Piazza) en die vervolgens lid was van Canned Heat, Kim Wilson’s Blues All-Stars en The Hollywood Blue Flames.

Junior wordt op zijn nieuwe album bijgestaan door een stel swingende muzikanten, namelijk bassist Kedar Roy, organist en producer Jim Pugh, drummer Andrew Guterman, harmonicaspeler Gary Smith, saxofonist Sax Gordon Beadle en zangers Liza Andersen (de echtgenote van Kid Andersen) en Alabama Mike.

Het album is voor het grootste gedeelte gevuld met covers van meestal obscure rhythm & blues artiesten. Junior heeft het voor elkaar gekregen om het authentieke geluid van de 50’s en 60’s weer helemaal te doen herleven.

Zo is de opener Up And Out een luchtig swingend jumpblues nummer met de scheursax van Sax Gordon Beadle en het haast lullig klinkende, pompende, orgeltje van Jim Pugh. Een instrumentaal nummer met Junior’s hard priemende gitaar in een centrale rol. Don’t Freeze On Me is een cover van een Jessie Mae nummer en wordt prima gezongen door Liza Andersen. Een stuwend rhythm & blues nummer met wederom messcherp gitaarwerk en een knorrende sax.
De soul komt aan de beurt in de diepe ballad A Shot In The Dark, dat door Junior zelf geschreven werd. Een pracht van een nummer met Junior’s huilende bluesgitaar en de overdonderende rauwe soulstrot van Alabama Mike.
Er staat een tweetal James Brown covers op het album. Whole Lot Of Lovin’ is een vrij obscuur nummer, dat fel gezongen wordt door Liza Andersen met een stuwende begeleiding. De tweede James Brown cover is I Found You (ook wel bekend als “I Feel Good”). Deze klassieker is drastisch veranderd in een romig swingend rhythm & blues nummer met zang van Liza Andersen.
That’s Tough is een cover van de behoorlijk obscure Joe Boots & The Fabulous Winds. Stuwende rhythm & blues met de powerstrot van Alabama Mike. Net zo obscuur is Well, You Know van Dusty Brown. Een pompende bluesshuffle met de rauw loeiende harmonica van Gary Smith in de hoofdrol.
Ook Sam Lazar’s Space Fligtht mag als obscuur betiteld worden. Een soul-jazz nummer, instrumentaal, waarin het swingende orgel van Jim Pugh, naast de bijtende gitaar en de krachtige honkende sax, de hoofdrol speelt. So Glad She’s Mine van Charles Williams heeft vervolgens een authentiek klinkende 50’s rhythm & blues geluid, hoekig en warm swingend. Op een album als deze verwacht je niet direct ska tegen te komen. Toch is dat hier wel het geval in een cover van Roland Alphonso’s Ska-Ra-Van, wat op zijn beurt een bewerking van Duke Ellington’s “Caravan” is.
Ook afwijkend is Summer Love, een zacht deinend mariachi nummer, compleet met sambaballen en Junior’s melancholieke gitaarklanken. De soul komt weer aan bod in een nummer van de legendarische songschrijvers Isaac Hayes en David Porter, One Way Street, dat hier een weldadig wiegende uitvoering krijgt. The Pee Wee Classic is Junior’s eerbetoon aan Pee Wee Crayton middels een heerlijk swingende shuffle met knallend gitaarwerk van Junior.
Het album wordt daarna afgesloten met de luie intieme shuffle You’re Gonna Need Me Before I Need You, een cover van de obscure Charles Sims.

Junior Watson heeft met dit geweldig lekkere album het 50’s/60’s rhythm & blues geluid opnieuw doen herleven!

01. Up And Out