John Fogerty – Fogerty’s Factory
Format: CD (EP) / Label: BMG

Tekst:Ella-Milou Quist

Om de quarantainetijd door te komen en de fans iets extra’s te geven, heeft John Fogerty samen met zijn drie kinderen een aantal Creedence Clearwater Revival klassiekers opgenomen. Deze EP, getiteld ‘Fogerty’s Factory’, is een knipoog naar het CCR album ‘Cosmo’s Factory’ dat aanstaande 16 juli zijn vijftig jarig jubileum viert. Zelfs de coverfoto op de EP, een reproductie van die van ‘Cosmo’s Factory’, is een familieaangelegenheid. Bob Fogerty, één van de broers van John, heeft de foto namelijk geschoten.

Een verdere vergelijking met ‘Cosmo’s Factory’ gaat echter niet op, want de EP bevat geen enkel nummer van die plaat. Toch staan er zeven grote hits op die iedereen kent. Alleen opener Centerfield is een song die Fogerty geschreven heeft voor zijn gelijknamige derde solo album uit 1985. De overige zes liedjes zijn wel allemaal nummers die hij met CCR heeft opgenomen.

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de uitvoeringen op ‘Fogerty’s Factory’ het niet halen bij de originele en dus veel eerder opgenomen versies. Je mist de power en de magie van de liedjes en bovendien is John’s stem niet meer wat het geweest is. Hij heeft duidelijk aan kracht ingeboet. Ook mis je tal van instrumenten die je op de oude platen wel terughoort. Het is nu vooral sober, tam en minimalistisch, terwijl je deze nummers juist het liefst in hun volle glorie hoort, zoals ze van origine zijn. Ook de samenzang met zijn kinderen haalt het niet bij de harmonische samenzang die John had met de overige CCR-leden. Over de geluidskwaliteit van de opnames valt ook te twisten. Er zit vooral veel volume en galm op, met name op de zang, waardoor de instrumenten een beetje in het niet vallen, zeker in vergelijking met de sound op de oude platen. Erg jammer.

‘Fogerty’s Factory’ is vooral een leuk hebbedingetje voor echte Fogerty fans, maar meer ook niet. Je moet er vooral niet te hoge verwachtingen van hebben, want dan kom je bedrogen uit. John had er beter voor kunnen kiezen om samen met zijn dochter en twee zonen een EP uit te brengen met compleet nieuwe liedjes.

01. Centerfield
02. Have You Ever Seen The Rain?
03. Long As I Can See The Light