Gillian Welch – Boots No. 2 – The Lost Songs. Vol 3
Format: CD – LP – Digital / Label: Acony Records

De laatste jaren zijn albums van de Amerikaanse Appalachian folk singer-songwriter Gillian Welch erg schaars. In 2011 kwam haar laatste studioplaat ‘The Harrow & The Harvest’ uit. Afgelopen jaar werd de muziekwereld dan ook erg verrast met een viertal releases waarvan ‘All The Good Times Are Past & Gone’, een plaat met tien covers, de eerste was.

Daarna volgden een drietal archief-releases met thuisdemo’s uit de kluis van Welch en haar muzikale- en levenspartner David Rawlings. ‘Boots No. 2: The Lost Songs, Vol. 3’ is het nieuwste en tevens laatste archief-album. Samen met ‘Boots No. 2: The Lost Songs, Vol. 1’, uitgebracht in juli 2020 en ‘Boots No. 2: The Lost Songs, Vol. 2′, uitgebracht in september 2020, vormt deze derde cd een opmerkelijke verzameling van achtenveertig songs die tevens als de 3CD-boxset en 3LP-boxset ‘Boots No. 2: The Lost Songs’ te verkrijgen is.

Vooral Vol. 2 bleek een op zichzelf staand album vol met verhalen over verloren liefdes, slechte relaties, eenzaamheid, pijn en verdriet, kortom alles wat komt kijken bij liefde en hartzeer. Zowel Vol. 1 als Vol. 3 luisteren meer als een verzameling losse liedjes uit dezelfde periode. Wat natuurlijk ook het geval is, want voor al de demo’s op deze trilogie geldt dat ze werden opgenomen in de tijd tussen de platen ‘Time (The Revelator)’ uit 2001 en ‘Soul Journey’ uit 2003. Op deze laatste cd uit de boxset hoor je duidelijk in welk tijdperk de liedjes ontstaan zijn. De ene helft past beter bij het album uit 2001, met name de meer uptempo nummers en de van Appalachian doordrenkte liedjes en de andere helft, een mix tussen Americana, blues, country en een vleugje Appalachian folk, past veel beter bij de plaat uit 2003. Zowel Make Me Down A Pallet On Your Floor als One Little Song, zijn dan ook verschenen op ‘Soul Journey’. Natuurlijk zijn er ook nog de prachtige liedjes Peace In The Valley, There’s A First Time For Everything, Put Your Foot Upon The Path en Streets Of St. Paul, die tussen wal en schip vallen. Maar over het algemeen geldt dat geen enkel nummer had misstaan op één van beide albums. Het is uiteraard onmogelijk om alle songs voor een plaat te gebruiken; ook een artiest moet het kill-your-darlings principe hanteren om geen overdaad aan muziek te creëren. Het moet wel spannend en vernieuwend blijven en een album moet een geheel vormen.

Opvallend is dat de meeste liedjes op deze derde release veel kracht uitstralen. Dit hoor je niet alleen terug in de powervolle aanslagen op de gitaar van David en Gillian, maar ook in de frasering van Welch. Wat ook opvalt is dat het heel melodieuze nummers zijn die in je hoofd blijven zitten. Hoewel allemaal gebracht met een snik, want Welch staat natuurlijk bekend om het schrijven van tearjerkers, zijn het wel veelal meezingers. Hierdoor is dit derde album uit de box heel toegankelijk. In ieder geval veel toegankelijker dan normaliter de sound van de twee singer-songwriters is.

Met deze nieuwste release is de ‘Boots No.2: The Lost Songs’ trilogie compleet. Een bijzondere boxset vol schitterende liedjes die het stuk voor stuk verdienen om gehoord te worden. De ene een nog groter juweel dan de andere. Welch vond ze zelf nooit goed genoeg om uit te brengen, maar fans en liefhebbers zijn haar dankbaar dat ze dat op deze manier alsnog gedaan heeft.

Laten we nu hopen op een Europese release, want vooralsnog is deze fantastische boxset alleen te verkrijgen in Amerika via de website van Gillian haar eigen platenmaatschappij Acony Records.

01. Sin City
02. Turn It Up