+Gabriel Birnbaum - Not Alone

Gabriel Birnbaum – Not Alone
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Arrowhawk Records
Release: 2019

Eerste klanken en ideeën kunnen zo verraderlijk zijn. De eerste indruk die de luisteraar (of in dit geval recensent) de verkeerde of onvolledige indruk geeft. ‘Not Alone’ lijkt het werk van een getroebleerde singer-songwriter wiens gebroken hart en andere pijn wordt uitgedrukt in sobere gitaarslagen en schone achtergrond koortjes. Echter blijkt de zanger in kwestie dan ook nog een multi talent. Componist voor films, liedjesschrijver voor anderen, albums mixen of het maken van dit wonderschone album. Een muzikant met vele talenten, dus.

Het draaien van deze plaat, op welke afspeelmedium ook, is het ondergaan van een soort muzikale tijdreis of mash up. In de liedjes dwarrelen allerlei referenties voorbij. Achter iedere tekstregel of muzieknoot lijkt een kleine knipoog naar de mogelijke inspiratiebronnen te zitten. Niet op plagiërende manier maar als klein eerbetoon. Een brede line up  van helden blijkt verscholen in de liedjes. The Band, Cat Stevens en Suf Jan Stevens zijn de eerste invloeden die duidelijk opvallen. Maar nog het meest doet het denken aan aan wijlen Vic Chestnut.
Gabriel Birnbaum lijkt qua stem op de overleden zanger maar gebruikt muzikaal gezien precies diezelfde sub soort van Americana. Rauw en rafelig maar met een beetje mystieke hoop ondanks alles ellende. De luisteraar wordt er wat melancholisch van maar weet zich getroost met de belofte van betere tijden. Dat het album ook zo doet denken aan anderen is geen nadeel, eerder bewijs hoe goed deze zangers zijn eigen mix maakt van kleine stukjes van anderen. Zijn debuut album een wonderschone geheel van andermans muzikale puzzelstukjes.

De in de titel van het album genoemde declamatie niet alleen blijkt te zijn zal Birnbaum zeker kunnen volhouden. Wereldwijd zijn er genoeg luisteraars die haast direct fan zullen worden na het luisteren van deze plaat. Er is geen betere manier om muziekjaar 2020 mee te beginnen.

01. Not Alone
02. Stack The Miles
03. Mistakes