Eric Hughes Band – Postcard from Beale Street
Format: CD – Digital / Label: Endless Blues Records

Eric Hughes is geboren en getogen in Memphis en wordt al snel verliefd op bluesmuziek, die hier veel te horen is. Na school gaat Hughes bij de mariniers en wordt ver van huis gestationeerd. Omdat hij heimwee heeft koopt hij een gitaar om zelf blues nummers te kunnen maken en zich toch thuis te voelen. Jarenlang oefent Hughes om een betere gitarist en songwriter te worden. Door zijn werk bij de mariniers reist hij veel en ontmoet veel gelijkgestemden en leert zo steeds betere bluesnummers te maken.

In 2001 is Hughes terug in Memphis en wil nog maar één ding: optreden als bluesmuzikant. Hij begint met optreden in de vele clubs in Beale Street als solo artiest, als duo en met zijn nieuwe band de Eric Hughes Band. In 2003 brengt hij samen met zijn band zijn eerste album uit: ‘Paycheck Boogie’. In de jaren die volgen brengt hij nog drie studio albums en een live album uit. Nu, drie jaar na zijn laatste studio album, is er dan eindelijk weer een nieuwe release van Eric Hughes en zijn band: ‘Postcard from Beale Street’.

Net als Hughes’ eerdere albums is ‘Postcard from Beale Street’ moeilijk in een muzikaal hokje te stoppen. Vele stijlen komen samen maar het uitgangspunt blijft de blues en vooral Memphis. Eric Hughes wil laten horen wat er tegenwoordig wordt gespeeld in Beale Street maar ook wat er in het verleden werd gespeeld. Hughes is er trots op dat hij uit Memphis komt en veel in de clubs op de beroemdste straat in de geschiedenis van de blues speelt. Alle muzikanten van zijn band komen uit Memphis en zijn albums worden ook altijd door een bedrijf in Memphis geperst. Honderd procent een product uit Memphis dus.

Het album ‘Postcard from Beale Street’ begint meteen lekker swingend met het nummer Ain’t Whipped Yet. Een nummer over het harde leven van Hughes maar hij is nog niet nooit geslagen (yet). Een nummer die meteen de humor van Hughes laat horen.
Eric Hughes lust graag een alcoholisch drankje en zingt hierover in het geweldige slow blues nummer Oh, Booze!. Dat Hughes erg veel verschillende stijlen speelt hoor je tijdens de eerste drie nummers van dit album.
Het eerste nummer is een swingend nummer, het tweede een slow blues en het derde nummer, He’s Just An Alley Cat, is een bluesrock nummer. En ook al klinken de drie nummers muzikaal totaal anders, wat de nummers op dit album aan elkaar linken is de humor van Hughes die je op elk nummer van hem hoort.
He’s Just An Alley Cat heeft een mooi ritme en zelfs een gitaar solo. Na al deze grappige nummers is het toch even tijd voor wat goed advies van Hughes: Follow Your Stupid Little Dreams. En om de verschillende stijlen nog verder uit te breiden is Follow Your Stupid Little Dreams een country blues nummer.
Homesick Angel schreef Hughes over, en voor, zijn opa die fighter pilot was in de oorlog, een mooie ballad als resultaat. Fair Weather Friends gaat over vriendschap, en dan in het bijzonder vrienden die er alleen zijn in goede tijden, en swingt weer net zo lekker als Ain’t Whipped Yet. Blackberry Patch neemt je mee naar porch in New Orleans waar Eric Hughes een country blues nummer ten gehore brengt. Het nummer klinkt als een oud nummer, erg mooi gedaan.
De zoektocht naar liefde wordt bezongen door Hughes in het volgende Come See About Me, een nummer die weer een erg mooie sfeer weet neer te zetten. Na een twee rustige nummers is het weer tijd om te swingen met Waiting For That Day. Waiting For That Day en ook het volgende It’s 4:20 Somewhere gaan over het leven van de ‘gewone man/vrouw’ die droomt van iets meer dan een baan van negen tot vijf. Hughes en zijn band sluiten het album af zoals het begon: met veel humor. Na tien korte nummers is het album afgelopen, in totaal duurt het album nog geen half uur. Dat is jammer want volgens mij zat er meer in.

Kortom: Een kort maar zeer divers album, die het heden en het verleden mooi samen brengt.

01. Ain’t Whipped Yet
02. Oh, Booze!