Eddie 9V – Way Down The Alley (Live at Blind Willie’s)
Format: CD – Digital / Label: Hubbub! Music

Gitarist en zanger Eddie 9V (je zegt Eddie 9 volt) komt uit het zuiden van Amerika en dat is aan zijn muziek goed te horen. Hij is nog maar drieëntwintig en dat kan je absoluut niet horen aan zijn muziek. Eddie 9V speelt echte Southern blues maar kan het ook niet laten om af en toe helemaal los te gaan op zijn gitaar om daarna weer heel klein te spelen. Podiumervaring deed Eddie 9V in kroegen en op festivals in het zuiden van Amerika. Vorig jaar bracht hij zijn debuutalbum uit: ‘Left My Soul in Memphis’.

Nu is er dan ook een live album van Eddie 9V: ‘Way Down The Alley (Live at Blind Willie’s)’. Blind Willie’s is een blues club in Atlanta waar je elke avond naar live blues muziek kan luisteren. Blind Willie’s opende zijn deuren in 1986 en al vele bekende blues muzikanten hebben hier gespeeld. Eén van de vaste artiesten die daar zeer regelmatig optreden is Big Bill Morganfield zoon van McKinley Morganfield, beter bekend als Muddy Waters.
Eddie 9V en zijn band treden ook regelmatig op in Blind Willie’s en de twee gitaristen zullen elkaar daar vast wel een keer gesproken hebben. Aan het einde van het album brengt Eddie 9V nog een ode aan Muddy Waters.

Voordat dit album begint horen we dat Eddie 9V wordt geïntroduceerd en het podium opkomt. Eddie verliest daarna geen tijd en zet meteen een lekkere southern blues in genaamd 36th & Main. Tijdens 36th & Main laat Eddie meteen horen dat hij een Southern blues erg goed kan mixen met blues rock gedreven door zijn gitaar. Een erg sterke opening.
Na het openingsnummer vraagt hij een applaus voor de mensen die vooral aan het dansen zijn en nodigt de rest van het publiek dit ook te doen. Stil zitten bij de muziek van Eddie 9V is moeilijk dus waarom niet.
Om het publiek te laten dansen zet Eddie 9V en zijn band het goed swingende Look Over Yonder Wall in. Als je naar de stem van Eddie 9V in dit nummer luistert geloof je bijna niet dat hij pas drieëntwintig jaar is.
Na het publiek te hebben bedankt voor hun enthousiasme zet Eddie het nummer Bottle and the Blues in. Het nummer heeft een prachtig intro en krijgt het publiek volledig stil om ze vervolgens te laten schreeuwen. Het nummer is al eerder uitgebracht op het album ‘Left My Soul in Memphis’ en als single, maar toen duurde het nummer maar vier minuten. In deze live versie gaat Eddie 9V even helemaal los en speelt van heel klein naar heel groot en rekt het nummer uit tot meer dan zeven minuten. Prachtig om te horen hoe Eddie 9V niet alleen zijn gitaar bespeeld maar ook zijn publiek.
Eddie laat tijdens Bottle and the Blues horen wat hij allemaal met zijn gitaar kan en gaat daar vrolijk mee door tijdens New Orleans. Het swingende Southern blues nummer New Orleans zal vast wel veel mensen aan het dansen hebben gekregen tijdens het concert. Voor iedereen dit het tot nu toe is gelukt om stil te blijven zitten komt Eddie met de ultieme test: het nummer Lo-Fi Love. Lo-Fi Love is een blues nummer met veel pop kenmerken en swingt heerlijk.

Het concert valt na Lo-Fi Love een beetje stil. Er moeten wat technische dingen gebeuren zodat het allemaal goed klinkt voor de opname. In eerste instantie denk je “waarom laten ze dit erin zitten op de opname? Waarom hebben ze dit er niet uitgeknipt?” Dan begint Eddie 9V echter te praten en vertelt een erg leuk verhaal over een optreden een tijdje geleden. Een beetje lang duurt dit allemaal wel, ze hadden er best een deel van uit kunnen knippen, behalve dan het verhaal van Eddie.
Cod’s Song is het eerste nummer die niet op het album ‘Left My Soul in Memphis’ staat. Cod’s Song is een echte country blues die Eddie uitrekt, met vele tempowisselingen, tot bijna negen minuten.
Na Cod’s Song brengt Eddie 9V een ode aan Muddy Waters en speelt drie nummers die Muddy ook regelmatig speelde. Going Down Slow, Catfish Blues en Got My Mojo Working maar geeft aan elk nummer zijn eigen, Eddie 9V, draai.
Tussendoor speelt hij de titeltrack van zijn album Left My Soul in Memphis. Left My Soul in Memphis is zonder twijfel het meest swingende nummer van het album en zeker een hoogtepunt op het album.

Kortom: Een live album die je doet verlangen om een concert van Eddie 9V te bezoeken. Een lekker swingende, Southern blues live album van iemand waar we nog veel van gaan horen: Eddie 9V.

01. 36th & Main