Dominic Schoemaker & Bob Stroger – The Soundfarm Session
Format: CD – Digital / Label: igroovemusic.com

Tekst: Martin van der Velde

Ondanks zijn jonge leeftijd, Dominic Schoemaker is nog maar net vijfentwintig jaar oud, heeft hij al een schat aan ervaring opgedaan. Dominic Schoemaker deelde al het podium met Philipp Fankhauser, Aynsley Lister en Marc Broussard, tourde uitgebreid door Chicago met Bob Stroger, was in 2016 winnaar tijdens de promo Blues Night van Basel en eindigde als finalist van de Swiss Blues Challenge 2017.
Daarvoor maakte hij ruim acht jaar deel uit van verschillende blues bands waarin hij zijn gitaartalent ontwikkelde.

Sinds een jaar tourt hij onder eigen naam en weet hij zijn publiek met zijn spel en enthousiasme aan zich te binden. Hij onderscheidt zich van vele andere gitaristen door zijn frasering, timing en uitstekende sound en heeft een zeer volwassen geluid voor zijn jonge leeftijd. In 2018 verschijnt zijn eerste album ‘That’s Cold’, die zeer goed door de pers wordt ontvangen en waardoor Dominic Schoemaker als belofte voor de toekomst van de Zwitserse bluesscene wordt gezien.

Nu ligt daar de opvolger ‘The Soundfarm Session’, een cd met zes stukken die Dominic met Bob Stroger heeft opgenomen. Onlangs speelde hij Dominic nog met Bob Stroger en Rockin’ Eddie Neese op het Chicago Blues Festival, waarmee een droom voor deze jonge muzikant is uitgekomen.

Bob Stroger is geboren op 27 december 1930 in Hayti, Missouri en heeft werkelijk met iedere bekende Chicago blues artiest gespeeld, Eddie King, Otis Rush, Jimmy Rogers, Eddie Taylor, Eddy Clearwater, Sunnyland Slim, Louisiana Red, Buster Benton, Homesick James, Mississippi Heat, Snooky Pryor, Odie Payne, Fred Below, Willie ‘Big Eyes’ Smith en Billy Davenport is slechts een greep uit alle namen waarmee hij op het podium en in de studio heeft gewerkt.

Bob Stroger is gewoon blues historie en heeft nu zijn naam verbonden aan deze jonge Zwitserse muzikant. Dominic mag met zijn huidige band klassieke blues met bluesrock, jazz, soul en zelfs pop elementen vermengen op ‘The Soundfarm Session’, maar hoor je daar niets van terug, deze schijf is gevuld met heerlijke Chicago blues van het zuiverste water.

De band trapt af met een groovy versie van Just A Little Bit (Samual Maghett / Magic Sam), waarin meteen het pittige gitaarspel van Dominic opvalt, hij beschikt daarnaast over een aangename heldere zangstem. Techneut Marco Jencarelli heeft het geheel lekker open gemixed, waardoor alle instrumenten en vocalen alle ruimte krijgen. Perfect!
Door met het vlot gespeelde Talk To Me Mama, dat je even aan Big Bos Man doet denken maar geschreven is door bassist en zanger Bob Stroger, die hier met zijn doorleefde stem en het fraaie gitaarwerk van Dominic jong en oud op een fantastische wijze samenbrengt.
In de shuffle I Feel So Good (Big Bill Broonzy) neemt Schoemaker de vocalen weer voor zijn rekening om vervolgens een uiterste relaxed gezongen Going To Chicago (Count Basie, Jimmy Rushing) vol overtuiging neer te zetten.
Bob Stroger geeft Dominic alle ruimte om op gitaar flink uit te pakken. Na de swing shuffle Every Day I Have The Blues (Peter Chatman / Memphis Slim) besluit Bob Stroger met zijn Blind Man Blues, die je even op het spoor zet van Oh Pretty Woman van A.C. Williams maar door Albert King bekend gemaakt.

Helaas al weer het laatste nummer van deze cd waarin Bob Stroger zijn jonge gitarist nog even aanmoedigt om zijn gitaar nog éénmaal te geselen. Kortom een uitstekende cd die van mij nog wel wat langer had mogen duren. Een prachtig document voor een jonge, vaardige en veelbelovende bluesartiest, die nog maar net aan het begin van zijn carrière staat.

01. Just a Little Bit
02. Talk To Me Mama
03. I Feel So Good