+Dom Martin - Spain To Italy

Dom Martin – Spain To Italy
Format: CD – Digital / Label: Savage Music
Release: 2019

Een groot voordeel van het schrijven voor deze website is dat je iedere week wel nieuwe ontdekkingen doet. Achter iedere onbekende artiestennaam blijkt mooie muziek te zitten. Zelf op ontdekkingstocht gaan is bijna niet meer nodig. Zo ook met deze meneer Dom Martin. Vooraf  totaal onbekend maar inmiddels ben ik groot fan. Het album ‘Spain To Italy’ is het debuut album voor deze jongeman uit Belfast.
Op zijn website noemt hijzelf  de volgende muzikale invloeden. Bob Dylan. Howlin` Wolf. Rory Gallagher en Tom Waits. Vreemd genoeg valt een totaal andere naam te ontwaren in de muziek. Namelijk die van John Martyn. De in 2009 overleden zanger echoot duidelijk na in deze nieuwe muziek. Op identieke wijze is de muziek van die jongste zanger ook een vreemd broedsel van folkrock, blues en jazz. Qua stem zijn beide mannen haast identiek. Soms hoog en lieflijk maar ook diep en venijnig.

Het album gaat van start in een duistere sfeer van pijn en ellende die gaande het album iets verbetert. Wat precies het doel van deze melancholische reis is wordt niet uitgelegd. Maar het is duidelijk dat er geen sprake is van een ontspannen tripje. Het doel lijkt zelfonderzoek, het overwinnen van ellende en moeilijkheden om zo te leren en mogelijk een beter mens te worden.

Verder muzikaal gezien ‘totaly unrelated’ maar het intoetsen van de naam Dom Martin levert het verwarrende zoekresultaat op van een gelijknamig restaurant in Brazilië. Dus als de zanger nog kilometers wil maken om eventuele levensgebeurtenissen te overwinnen dan hierbij een mogelijke optie.

01. Easy Way Out
02. Dixie Black Hand
03. Luca