Recensie: Dickie Bishop – No Other Baby – The Dickie Bishop Story (1955-1961)

 

Dickie Bishop - No Other Baby – The Dickie Bishop Story (1955-1961)

Dickie Bishop – No Other Baby – The Dickie Bishop Story (1955-1961)
Format: CD / Label: Jasmine Records
Release: 2021

Tekst: Peter Marinus

Zonder de skiffle hadden we nooit the Beatles gehad

In de jaren ‘50 was skiffle een heel populaire muziekstroming in de UK. Lonnie Donegan was daarbij een soort superster. En the Beatles begonnen als skiffleband onder de naam the Quarrymen.

In Nederland zou de skiffle even de kop opduiken via de Limburgse band the Walkers, die in hun beginperiode aan de skiffle gingen.

Maar wat was skiffle nu eigenlijk? Het gaat hier om een muziekstroming die in  de twintiger en dertiger jaren in New Orleans ontstond. Een afgeleide vorm of mix van dixieland, folk, blues en jazz waarbij gebruik werd gemaakt van instrumenten als het washboard, de kazoo, kammen, theekisten, banjo en akoestische gitaar.

Het resultaat was een luchtig swingend geluid.

Tijdens de hoogtijdagen van de skiffle in de UK was Dickie Bishop een zogeheten “sideman”. Een gitarist, banjospeler en zanger, die zijn muzikale stempel op opnames van onder andere Lonnie Donegan, Chris Barber, Kenny Ball en Monty Sunshine drukte maar onder zijn eigen naam nooit bekend werd.

Om Dickie Bishop uit de anonimiteit te onttrekken is er nu dit overzichtsalbum verschenen. Daarop is een aantal opnames te horen van Dickie als Dickie Bishop & the Sidekicks.

Hun Cumberland Gap opent het album en laat gelijk de kenmerken van de skiffle horen. Luchtig, swingend, stuwend en met een flinke klodder country.

In de ballad Jumpin’ Judy gaan ze de galmende rockabilly kant op en They Can’t Take That Away From Me is een vrolijk swingende mix van skiffle en rhythm & blues.

Dickie maakte ook deel uit van Lonnie Donegan’s Skiffle Group. Hun Lost John is een gemoedelijk, licht bluesy, nummer en Midnight Special een skiffle cover van de Hank Williams klassieker.

Deze formatie is ook op een aantal nummers live te horen zoals in Glory, dat het best als gospel-skiffle omschreven kan worden.

Chris Barber’s Jazz Band gaat in We Shall Walk Through The Valley en Petite Fleur meer de dixieland kant op. Chris Barber had ook zijn eigen skiffle groep en die klinkt in Can’t You Line’ Em behoorlijk energiek.

Met Monty Sunshine’s Jazz Band is Dickie te horen in het lui groovende New Orleans dixieland nummer South en het al even groovende Coney Island Washboard.

Dit overzichtsalbum geeft een goed beeld van de belangrijke rol die Dickie Bishop in de skifflestroming speelde.

En het bewijst dat de skiffle een belangrijk onderdeel van de Britse muziekgeschiedenis was.

Dickie Bishop - No Other Baby – The Dickie Bishop Story (1955-1961) - back