DeWolff – Tascam Tapes
Format: CD  – Vinyl – Digital / Label: Mascot Label Group

Tekst: Martijn Wesseling

Het was een grote verrassing om opeens een liedje van DeWolff op landelijke radio te horen. Natuurlijk er is wel eens een liedje, zoals Sugar Moon op een zender als radio 2 te horen, maar met It Ain’t Easy hadden de heren een Top Song te pakken op diezelfde zender. Dit liedje is een stuk rustiger en meer ontspannen dan we gewend zijn. Het is erg catchy en het is niet zo verrassend dat dit is uitgegroeid tot de eerste hit van deze inmiddels al meer dan 12 jaar oude band.

De leden van de band zijn overigens nog altijd jong. Toen ze in 2008 de landelijke finale van de Kunstbende wonnen waren ze 17 (Robin Piso), 16 (Pablo van de Poel) en 14 (Luka van de Poel). In die 12 jaar hebben ze heren al acht albums uitgebracht. Dit nog naast een aantal live albums, een samenwerking met hun vakbroeders Dawn Brothers onder de naam Next of Kin en een solo avontuur van frontman Pablo van de Poel. Waarschijnlijk was er toen ook nog tijd over, want vanuit de eigen studio Electrosaurus Southern Sound Studio verschijnen er ook nog regelmatig platen van andere bands (zoals voorgenoemde Dawn Brothers)

Al blijft de combinatie tussen psychedelische rock en bluesrock de belangrijke onderlegger de heren weten al jaren met elk album een iets andere sound af te leveren. Tussen ‘DeWolff V’ (2012) en ‘Grand Southern Electric’ (2014) is er wel een duidelijke verandering in stijl te bemerken. De psychedelische invloeden verdwenen wat naar de achtergrond en er kwamen duidelijk invloeden van Americana en Southern rock naar voren. Deze lijn werd voort gezet met ‘Roux-Ga-Roux’ (2016), maar hier kwamen de lang uitgesponnen psychedelische elementen weer terug. Daarnaast kwam er opeens een stuk meer swamp en soul naar voren. Voor mij zijn deze albums het moment dat ik liefhebber ben geworden van deze rockers uit het diepe Zuiden (Zuid Limburg).

Op ‘Thrust’ werd het geluid wat harder en in de jaren is het de heren steeds beter gelukt het live geluid vast te leggen op plaat. Op deze plaat lieten ze zich ook van een wat meer maatschappij kritische kant zien.

Dat de band gek is op het geluid van de jaren ’60 en ’70 en specifiek de muscle shoals is overduidelijk. In zijn studio neemt Pablo van de Poel ook alleen maar op met analoge apparatuur. Voor de ‘Tascam Tapes’ zijn de heren echter nog een stapje verder gegaan. Ze hebben het album gedurende een tour volledig onderweg opgenomen. Binnen de beperkingen van een tourbus, met een drumsampler uit de jaren ’80, een synthesizer en opgenomen op een 4-track cassette deck. Daarnaast hadden ze soms slechts twintig minuten tijd om een demo op te nemen.

Het is tussendoor opgenomen, maar het klinkt nergens als een tussendoortje. Ze schrijven zelf “It was recorded on the road for less than $50…..but it sounds like a million bucks” en dat is niets overdreven. De liedjes zijn compacter en korter dan ooit tevoren, maar het is allemaal heerlijk funky en soulvol. De heren bewijzen dat er geen opsmuk nodig is om geweldige liedjes te maken. Met liedjes als Blood Meridian I, Blood Meridian II, It Ain’t Easy hebben ze zelfs een aantal van hun beste liedjes gemaakt. Het live geluid is nog niet eerder zo goed vastgelegd en het maakt erg nieuwsgierig naar de volgende experimenten.

Het jaar gaat goed van start met geweldige releases en ook van onze eigen vaderlandse trots!

01. North Pole Blues
02. Blood Meridian I