Deep Purple – Whoosh!
Format: CD – LP – Boxset  / Label: earMusic
Release:2020

Tekst: Danny van den Deijssel

Oorspronkelijk zou Whoosh! in juni al verschijnen echter door de COVID-19 pandemie werd dit uitgesteld tot 7 augustus 2020. Was het het wachten waard? Ja voor de Deep Purple fans wel degelijk.

De opdracht die producer Bob Ezrin, hij produceerde ook de twee voorgangers, de band meegaf was duidelijk: “vergeet verkoopcijfers en airplay. Dit album zal niet veel verkocht worden of op de radio te horen zijn. Ga gewoon lekker muziek maken met z’n vijven. Nummers van twee minuten? Prima. Nummers van vijftien minuten, perfect! Doe waar je goed in bent en plezier in hebt.” En dat is precies wat Deep Purple op hun 21e studioalbum gedaan heeft.

Als de internet fora volgt zie je onder Purple fans een duidelijke twee splitsing. Zij die vinden dat Deep Purple zonder Ritchie Blackmore en Jon Lord geen Deep Purple zijn. En zij die het niet zoveel uitmaakt en alle bezetting wel goede dingen heeft zien doen. Toch vind ik zelf dat Woosh! een van de betere albums van de huidige bezetting is en zeker de beste van de drie die Ezrin mocht produceren. Of het door de opdracht van Bob komt weet ik niet, maar het plezier is toch wel degelijk te horen in de diversiteit van de composities.

Het album begint nog wat kalmpjes met opener Throw My Bones. Een rustig opbouwend nummer waar toch al de heerlijke en bekende rifjes van Steve Morse in doorklinken. Het volgende nummer is Drop The Weapon. Een lekker uptempo nummer waar Ian Paice zijn bekende shuffle lekker in kwijt kan. Het refrein doet me wat denken aan Razzle Dazzle in een hogere versnelling (afkomstig van Bananas uit 2003).

In We´re All the Same in the Dark heeft Gillan een duidelijke mening. We kunnen nog zo verschillend zijn of denken, in het donker zijn we hetzelfde. Wat in dit nummer opvalt is de achtergrondzang die we niet direct kennen van Purple. Toch voegt het wel wat toe.

Nothing at all lijkt een beetje een zweverig nummer te zijn in de openingstune met een klassiek tintje waarbij Don Airey en Steve Morse lekker op elkaar inspelen. Toch blijft het refrein lekker in je hoofd hangen. No Need to Shout bij het begin zou je denken dat Perfect Strangers wordt gestart, het openingsakkoord van Airey is dan ook gelijk aan die van Perfect Strangers. De rest van het nummer lijkt er echter totaal niet op.

Step by Step vind ik toch het minste van de dertien nummers op dit album. Al doet het me wel denken aan de sfeer op het eerste Morse album Purpendicular. Hierna volgt een lekker stukje rock ´n roll in het nummer What the What met verwijzingen naar Little Richard.

The Long Way Round is het met vijf en een halve minuut het langste nummer op het album. Een lekker steady couplet met een lekker refrein waarin duidelijk het orgel van Don zijn gang kan gaan.  Het album vervolgt zijn weg met gewoon prima rockers tot daar op nummer 12 het bekende And The Address uit de speakers knalt. Jazeker dit nummer was de opener van het allereerste album Shades of Deep Purple uit 1969. Ian Paice is de enige die op beide versies te horen was. De band heeft het origineel heel goed in stand gehouden maar toch klinkt het album natuurlijk een stukje frisser in 2020.
Het gerucht gaat dat dit zou duiden op het laatste studioalbum. Is dit een afscheid? De band laat het nog in het midden. En het feit dat Dancing In My Sleep op de cd’s als bonustrack wordt vermeld, maar op de LP een gewone track maakt deze discussie er niet duidelijker op.

Algemeen beeld bij deze plaat is dat het zeker niet het beste Deep Purple album uit hun oeuvre is, maar dat is haast niet mogelijk en eigenlijk ook geen eerlijke vergelijking. Het is gewoon een prima album en wat mij betreft zeker een van de betere met Steve Morse en Don Airey in de gelederen. Wat mij betreft mogen ze nog wel een tijdje doorgaan.

01. Throw My Bones
02. Drop the Weapon
03. We’re All the Same in the Dark