David Bowie – Ouvrez Le Chien – Live Dallas 95
Format: Digital / Label: Parlophone Records

Onlangs is een niet eerder uitgebrachte concertopname van David Bowie verschenen via de bekende streaming diensten. De live plaat, opgenomen in het Dallas’ Starplex Amphitheatre op 13 oktober 1995, legt de inmiddels ruim vier jaar geleden overleden icoon halverwege zijn ‘Outside’ album tour vast. Zes nummers van de setlist, The Hearts Filthy Lesson, The Voyeur Of Utter Destruction (As Beauty), I Have Not Been To Oxford Town, Outside, We Prick You en Im Deranged zijn afkomstig van dit door Brian Eno gecoproduceerde album.

Supportact voor de tour was de band Nine Inch Nails met wie Bowie tevens de song en opener van de plaat, Look Back In Anger heeft gezongen. Verder vinden we gemoderniseerde versies van klassiekers als Andy Warhol, The Man Who Sold The World en Teenage Wildlife.

Eén van de grootste hits aller tijden kon ook niet ontbreken; Under Pressure. Oorspronkelijk opgenomen met Queen in 1981, maar ditmaal vertolkt door David Bowie met zijn bassiste Gail Ann Dorsey als lead vocaliste. De twee bonustracks en tevens afsluiters van de plaat, Moonage Daydream en wederom een versie van Under Pressure, zijn opgenomen in het National Exhibition Centre in Birmingham, Engeland op 13 december 1995. Beide nummers verschenen eerder als B-kant op de hitsingle Hallo Spaceboy, maar maken hun streaming debuut met deze release. Een ander leuk weetje van deze digitale uitgave is dat de coverfoto geschoten is door David’s vrouw Iman.

‘Ouvrez Le Chien’ beslaat voornamelijk Bowie’s experimentele periode waarin hij elektronische soundscapes mixt met een powervol rock geluid. Een periode en sound waar niet iedereen fan van is, maar die toch zeker de moeite van het beluisteren waard is. Het is Bowie ten voeten uit. Het is juist interessant om ook eens de iets minder populaire songs te horen en te (her)ontdekken en er zo achter te komen dat er toch wel degelijk heel wat verscholen pareltjes tussen zitten. Dat begint al bij de energieke opener Look Back In Anger, dat het vooral moet hebben van David’s prachtige uithalen en tekstbeleving en niet zozeer van de bombastische sound. Hoewel het absoluut een goede show opener is om het publiek mee op te warmen. Het daaropvolgende The Hearts Filthy Lesson is al even energiek en kruipt vanwege de duistere grimmige ondertoon, met name door Mike Garson’s pianospel en de onheilspellende, bijna op fluistertoon gezongen achtergrondkoortjes, onder je huid. The Voyeur Of Utter Destruction (As Beauty) heeft een al even onheilspellende sound en sfeer door de ritmegitaar, synths en David’s indringende manier van zingen en zijn hoge uithalen. Sowieso geldt voor de hele plaat dat David erg goed bij stem is, echt een verhaal vertelt en direct binnenkomt.

Zoals altijd wordt de singer-songwriter ook op dit live album vergezeld van een uitmuntende groep muzikanten die zijn liedjes en teksten naar een hoger niveau tillen en volledig in dienst staan van hem. Het voortreffelijk pianospel van Mike Garson, de lekkere powervolle gitaarriffs van Reeves Gabrels, fantastisch aangevuld met de rhythm gitaar van Carlos Alomar, de gave soundscapes van Peter Schwartz op synthesizers en keyboards, strakke drumpartijen van Zachary Alford, de warme funky baslijnen en mooie stem van bassiste Gail Ann Dorsey en de sterke achtergrondkoortjes van Dorsey en achtergrondzanger George Simms samen, maken dat het staat als een huis. Alles is uitgevoerd met een professionaliteit, precisie en perfectionisme waar je altijd van op aan kunt bij Bowie en zijn (tour)band. Zelfs nu David er zelf niet meer is en zijn verschillende tourbands onder leiding van zijn longtime vriend en pianist Mike Garson concerten geven om de artiest te eren, merk je dat zijn invloed om alles tot in detail voor te bereiden en meer dan perfect en professioneel aan te pakken en uit te voeren, groots is. De kwaliteit van die shows is even hoog als de optredens met David. Bowie wist altijd precies de juiste mensen om zich heen te verzamelen om kunst mee te maken. Dat alleen al is een gave op zich.

‘Ouvrez Le Chien’ is een fantastische live plaat van een aanzienlijke kwaliteit met liedjes die het stuk voor stuk verdienen om in de spotlights te staan.

Ouvrez Le Chien weetje
De zin ‘Ouvrez Le Chien’, Frans voor ‘Open The Dog’, verscheen oorspronkelijk in het nummer All The Madmen van Bowie’s album ‘The Man Who Sold The World’ uit 1970. Overigens toen geschreven zonder Z. Later gebruikte David de zin wederom in het liedje Buddha Of Suburbia van het gelijknamige soundtrack album uit 1993. Ook hier zonder de letter Z. De Z werd later toegevoegd toen de zin en de Engelse vertaling ervan prominent uitgelicht werd in de stageset tijdens de ‘Outside Tour’ in 1995.

01. Look Back In Anger
02. The Hearts Filthy Lesson
03. The Voyeur Of Utter Destruction (As Beauty)