Colter Wall – Western Swing & Waltzes and Other Punchy Songs
Format: CD – LP – Digital / Label: La Honda Records
Release:2020

Als je Colter Wall hoort maakt het niet uit wat hij zingt, al dreunt hij een boodschappenlijstje op, als hij maar zingt. Zijn fenomenale donkere, zware bariton stem is een genot om naar te luisteren. Hij klinkt als een doorleefde oude countryzanger waarvan de whiskey en rook op z’n stembanden zijn geslagen en die alle ellende en wonderen van de wereld al meegemaakt en gezien heeft. Toeval wil alleen dat de Canadese singer-songwriter pas vijfentwintig lentes jong is.

Wall kwam op jonge leeftijd al in aanraking met country legende Johnny Cash, waarvan de platen veelvuldig gedraaid werden thuis. In de ban van rockbands als AC/DC, Black Sabbath en Led Zeppelin, leerde Colter op zijn dertiende gitaarspelen en speelde hij de liedjes van die bands. Later interesseerde hij zich ook voor oude blues artiesten en begon zodoende ook met het luisteren naar folk muziek. Bij het horen van Don’t Think Twice It’s All Right van Bob Dylan rond zijn vijftiende, raakte hij geïnspireerd om zelf nummers te schrijven en te zingen in plaats van alleen maar gitaar te spelen. Andere muzikale invloeden van Wall zijn; Waylon Jennings, Willie Nelson, Hank Williams, Townes van Zandt, Gram Parsons en George Jones.

Toen Colter nog studeerde nam hij demo’s op van zijn eigen werk en besloot in 2015 een tijdelijke break te nemen van zijn studies aan de universiteit om zich te focussen op zijn muzikale carrière. Dat jaar bracht hij zijn eerste EP ‘Imaginary Appalachia’ uit. Zijn muziek werd al gauw opgepikt door de filmwereld en werd gebruikt in de televisieshow Dog The Bounty Hunter en de films Hell Or High Water en Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. De track Sleeping On The Blacktop, die in beide films te horen was, kreeg meer dan een miljoen streams op Spotify.

In 2016 opende Wall een show voor Lucinda Williams in Nashville en tekende een platencontract bij American Songs, het label van Rick Rubin. Zijn debuutplaat ‘Colter Wall’ volgde niet lang daarna en kwam in mei 2017 uit. Zijn succesvolle tweede album ‘Songs Of The Plains’ werd uitgebracht in oktober 2018. Inmiddels is hij toe aan zijn derde album; ‘Western Swing & Waltzes And Other Punchy Songs’.

In tegenstelling tot zijn vorige twee albums besloot Wall deze plaat helemaal zelf te produceren (in plaats van met producer Dave Cobb) en op te nemen met zijn eigen band in de Yellow Dog Studios in Texas. Op dit album, met een ode aan de thema’s van het Western leven, gaat Colter verder waar hij met zijn vorige plaat geëindigd is, met eerbied en respect voor zijn werkende cowboy verwanten. Hij zingt bekende en minder bekende traditionele country songs, historische mijmeringen en aangrijpende originelen en begeleidt zichzelf daarbij op zowel akoestische als elektrische gitaar.
Op de tracks hoor je bovendien de grooves van multi-instrumentalist Patrick Lyons op de pedal steel, dobro en mandoline en het indringende soms bijna spookachtige mondharmonicaspel van Jake Groves. Wall’s longtime (contra)bassist, die ook te horen was op zijn vorige twee platen, Jason Simpson en drummer Aaron Goodrich vormen samen de ritmesectie. Een handjevol vrienden, waaronder singer-songwriter Emily Gimble op de piano en Doug Moreland op de viool dragen ook hun steentje bij.

Colter Wall’s muziek blinkt uit in z’n eenvoud. Het is simpel, puur, zonder poespas en komt recht uit het hart. What you see is what you get. Nou ja bijna dan, want een oude cowboy met versleten laarzen, verweerde hoed, vale kapotte spijkerbroek en patches op de ellebogen van z’n geruite overhemd, is hij allerminst. Hij is evengoed wel een cowboy, vaak volledig in denim gekleed, inclusief hoed en nieuwe boots, maar dan wel een moderne jonge versie die het aandurft om een vintage sound te laten herleven in een wereld vol nietszeggende harde elektronische beats en gesampelde instrumenten.
Colter is een bewonderenswaardige artiest in een wereld die enerzijds van fakeheid aan elkaar hangt en anderzijds zo’n ongelooflijke hang heeft naar het verleden en behoefte heeft aan, of zelfs verlangt naar, alles dat puur, oprecht en echt is. Dan zit je met Wall’s nostalgische retro country romantiek helemaal geramd. Hij is een ware tegenhanger van de moderniteit en heeft weinig anders nodig dan zijn indrukwekkende stemgeluid, akoestische gitaar en uit het leven gegrepen, diepgaande, rake teksten en ongepolijste rauwe sound.

01.Western Swing & Waltzes
02. I Ride An Old Paint/Leavin’ Cheyenne
03. Big Iron