Charlie Bonnet III – Stories and Stages
Format: CD – Digital / Label: Independent

We schrijven hier vaak over gitaristen die een bijzondere weg hebben afgelegd maar die van Charlie Bonnet III is wel heel apart. Bonnet groeide op in het kleine plaatsje Charlotte in Tennessee en werd veel gepest op school. Om aan de pesterijen van de andere kinderen te ontsnappen zat hij uren in zijn kamer naar de radio te luisteren.

Als Bonnet een jaar of veertien is brengt een jongen uit de buurt een keer een gitaar mee en Bonnet is meteen verkocht. Die kerst krijgt hij zijn eerste elektrische gitaar en binnen een paar maanden kan hij al meespelen met albums van zijn favoriete artiesten: Aerosmith, Ac/Dc en Guns N Roses. Op zijn vijftiende begint hij zijn eerste band en speelt rockcovers in elke rockbar die ze maar wil boeken. Bonnet had toen nog geen rijbewijs maar hij nam, heel slim, wat oudere bandleden, met rijbewijs, zodat die hem konden rondrijden.

In 1993, net voordat Charlie achttien werd, richt hij zijn eerste ‘echte’ band op: Disarray. Na bijna drie jaar rock covers spelen, en dan uiteraard vooral de grote hits die regelmatig op de radio te horen zijn is Bonnet dat genre helemaal zat. Disarray speelt alleen eigen nummers en spelen heavy metal (geïnspireerd door Motörhead en Black Sabbath).
Charlie verandert zijn naam voor de band in Chuck Bonnet en speelt al snel door heel Amerika. De leden van Disarray leven vanuit hun bus en spelen overal waar ze maar welkom zijn.
In 1995 brengen ze, in eigen beheer, hun debuutalbum uit en een jaar later komt hun tweede album, wederom onder eigen beheer, uit. Langzaamaan krijgt de band wat underground succes en in 1998 tekenen ze een platencontract bij Eclipse Records. Onder het Eclipse label brengt de band nog twee albums uit in 1999 en 2002. Beide albums zijn geen groot succes en de band verlaat Eclipse Records weer als de band eind 2004 een pauze inlast.
Met Bonnet gaat het persoonlijk niet erg goed op dat moment en daardoor Disarray geen succes heeft gaat hij zelfs failliet. In 2007 brengt Disarray weer een nieuw album uit in eigen beheer maar ook deze brengt weinig succes. Anno 2020 speelt de band nog steeds af en toe en hebben ze zelfs dit jaar nog een EP uitgebracht maar Disarray is lang niet meer de enige band waar Charlie “Chuck” Bonnet III in speelt.

In 2006, op het dieptepunt van Disarray en zijn eigen leven, besluit Charlie Bonnet III om solo akoestische shows te spelen om geld te verdienen. Drie avonden per week speelt hij overal waar ze hem maar hebben willen. Na alle ellende brengt 2007 veel goeds voor Bonnet, niet alleen brengt Disarray weer een nieuw album uit maar ook hijzelf brengt zijn eerste album uit als solo artiest. ‘Southbound Train (The Living Room Sessions)’ is een echt akoestisch country album en totaal anders dan het ‘Edge of My Demise’ album van Disarray, van hetzelfde jaar. Tussen 2007 en begin 2010 speelt Bonnet zowel akoestische solo shows als heavy metal show met zijn band Disarray. Tot zijn muzikale carrière in 2010 weer een zeer onverwachte wending neemt.

In Januari 2010 wordt Bonnet gebeld door country rapper Big Smo, die een gitarist zoekt voor zijn nieuwe album en Bonnet’s akoestische albums heeft gehoord en daar enthousiast over was. Charlie Bonnet twijfelde even of het wel een goed idee zou zijn om nu weer een andere muziekstijl te gaan spelen.
Fans van Disarray vonden zijn solo werk over het algemeen al verschrikkelijk, wat zou ze hier wel niet van zeggen? Uiteindelijk besloot Bonnet toch op het aanbod in te gaan en dat bleek een goede beslissing. Bonnet nam samen met Big Smo het album ‘American Made’ op. De samenwerking beviel zo goed dat ze rapper Brahma Bull vroegen om met z’n drieën verder te gaan en zo ontstond de groep Kinfoke.
Kinfoke bracht één album uit, rond dezelfde tijd als het ‘American Made’ album van Big Smo, maar viel daarna meteen uit elkaar. Big Smo vertrok naar Warner Brothers Records en Bonnet en Brahma Bull gingen samen verder onder de naam Moccasin Creek. Moccasin Creek bestaat nog steeds en Bonnet treed ook met deze groep nog regelmatig op. Moccasin Creek heeft inmiddels al acht studio albums gevuld met country rap nummers.

Naast alle optredens met Disarray en Moccasin Creek speelt Bonnet zo vaak als hij kan solo shows en brengt hij regelmatig een nieuw akoestisch album uit. Sterker nog, ‘Stories and Stages’ is het tweede Charlie Bonnet III album die dit jaar uitkwam. Eerder dit jaar verscheen ‘Broken Home Diaries volume 1’. Blijkbaar besteed Bonnet zijn tijd tijdens de corona lockdown erg goed met veel schrijven.

Het album ‘Stories and Stages’ is alweer het elfde solo album van Charlie Bonnet III en staat, zoals de titel al doet vermoeden, vol met verhalen over mensen die Bonnet in de loop der jaren op tournee is tegengekomen.

Het album begint met Over My Head een nummer die je meteen de rest van de dag niet meer uit je hoofd krijgt. Why Do You Run gaat over een liefde die maar niet wil lukken, een nummer waarin je hoort dat Bonnet zich echt moet inhouden om er niet een metal nummer van te maken. De spanning die hierdoor komt past zeer goed bij de songteksten en tilt dit nummer naar een hoger niveau.

Na twee soft rock nummers komt Leave The Porch Light On een lekker countrynummer. I Tried So Long To Right My Wrongs is een mooi uptempo nummer met veel humor. Somewhere Between Heaven and The Blues is een grote overgang van het vrolijke I Tried So Long To Right My Wrongs.

Somewhere Between Heaven and The Blues is een bluesnummer die, voor de verandering, niet leunt op Bonnet’s gitaar maar op zijn krachtige, rauwe zangstem. Hierna gaat Bonnet met Son Of A Junk Man terug naar de vrolijke hillbilly country van I Tried So Long To Right My Wrongs.
Met Get Outta My Way, Bitch gaat het tempo weer wat omlaag. Het nummer past niet echt bij de andere nummers, vooral als Bonnet opeens begint te schreeuwen.

Waiting On Time is, met ruim vier en halve minuut, het langste nummer van het album en een erg mooie mix tussen soft rock en country. Met Waiting On Time weet Bonnet de perfecte mix te vinden tussen de verschillende muziekstijlen die hij door de loop van jaren heen gespeeld heeft.
Simple Shoes is precies wat je ervan verwacht: een simpel countrynummer over het simpele leven van Bonnet. Bonnet sluit het album af met Household Name, een leuk grappig nummer. En dan is het na ruim een half uur alweer afgelopen.

Kortom: Een heerlijk album van een zeer veelzijdige muzikant.

01. Over My Head
02. Why Do You Run