Bush – Live in Tampa
Format: CD – DVD – Blu-Ray / Label: Cleopatra Records

Teks: Danny van den Deijssel

Het jaar 1994 zal wat betreft de muziek vooral herinnerd worden als het jaar dat Kurt Cobain overleed. Grunge was absoluut op zijn hoogtepunt met een paar klassiekers van o.a. Nirvana, Pearl Jam en Soundgarden om maar de grote drie van dit genre te benoemen.

In datzelfde jaar kwam de Britse band Bush met hun debuutalbum ‘Sixteen Stone’ en leken zij grunge of post-grunge van nieuw bloed te voorzien.

In eigen land kregen ze nooit echt voet aan de grond in het tijdperk dat Oasis en Blur de hitlijsten aanvoerden en Bush een compleet tegenovergesteld geluid liet horen. In de Verenigde Staten echter vielen ze vanaf de eerste single gelijk goed in de smaak en zijn ze ook nooit echt weggeweest ondanks een sabbatical tussen 2002 en 2010.

Dat is ook precies de reden dat ze hun tweede live album juist in de VS hebben opgenomen. In Tampa, Florida om precies te zijn. Een plek waar ze volgens frontman Gavin Rossdale goede herinneringen aan hebben en veel fantastische shows hebben gegeven in het verleden. Het voelde dan ook goed om juist hier een album op te nemen in plaats van de wellicht makkelijkere keuze voor hometown Los Angeles (waar hij inmiddels alweer vele jaren woont). Op 16 augustus 2019 werd deze show opgenomen in het Credit Union Amphitheater in Tampa.

Deze registratie is een grote trip down memory lane voor de fans van het begin. Van de originele bezetting is alleen zanger/gitarist Gavin Rossdale nog over. Op leadgitaar horen we Chris Traynor die na het tijdelijk vervangen van Nigel Pulsford tijdens de tour in 2002 na de comeback in 2010 deze plek definitief heeft overgenomen. De ritmesectie bestaat uit Corey Britz op bas en Nik Hughes heeft de plek achter de drums aan het begin van deze tour overgenomen van medeoprichter Robin Goodridge.

Dit verse bloed doet niks af aan de kwaliteit, in tegendeel, Bush klinkt fris en krachtig en als vanouds. Het album begint met de klassieker Machinehead van het debuutalbum. Vol van energie trappen de heren af. Dit nummer wordt gevolgd door Chemicals Between Us ook uit hun eerste periode. Hierna volgt een recenter nummer met This is War wat begint met een ingesproken tekst van Gavin waarin hij kort toelicht waarom hij rockmuziek is gaan maken.

Ook hierna volgen weer vier oudere nummers afgewisseld met The Sound of Winter uit 2011. Hierna volgt dan echt nieuw werk in de vorm van Bullet Holes wat geschreven is voor de soundstrack van John Wick 3. Een krachtig nummer dat zo op hun tweede of derde album had kunnen staan qua geluid.

Het concert wordt vervolgens afgesloten met de Sixteen Stone-klassiekers Little Things, Glycerine en  Comedown. Ondanks alle fijne herinneringen aan de jaren 90 die deze plaat oproept valt er ook wel wat aan te merken op de registratie. Tijdens een aantal nummers is het publiek en dan vooral het vrouwelijke deel van het publiek uitgebreid te horen, zoals tijdens Little Things waar het geschreeuw van de dames het geluid van de gitaren bijna overstemd als Gavin klaarblijkelijk een bezoekje aan de eerste rijen brengt. Persoonlijk had dit eruit gemixt mogen worden, maar ja het hoort er ook wel weer een beetje bij.

Tracklist
01. Machinehead
02. The Chemicals Between Us