+Aziza Brahim - Sahari

Aziza Brahim – Sahari
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Glitterbeat Records
Release: 2019

Dat de releases die de burelen van Bluestown Music bereiken vanuit de hele wereld komen bewijst dit derde album van zangeres Azizia Brahim wel. Zij is namelijk een zangeres uit de westelijke Sahara, die opgroeide in een vluchtelingenkamp in de Algerijnse westijn, regio Tindouf, samen met haar moeder, die ooit een bekende zangeres was. Het kamp was/is gevuld met mensen van de Saharawi stam.
De hoes toont het meisje Sahari, dat vol trots poseert in haar balletpakje met het naargeestige vluchtelingenkamp op de achtergrond. Een omgeving waar je automatisch de “blues” van krijgt. Daarom is de muziek op dit album ook als emotionele “woestijnblues” te omschrijven.
Aziza woont nu al 10 jaar in Barcelona en kwam daar in contact met Ampalo Sánchez, lid van de band Amparanoia. Hij haalde haar over om een album op te nemen waarop de traditionele muziek vermengd is met elektronische percussie en een elektrische gitaar. Aziza klinkt op het album strijdbaar, boos en verdrietig en komt op voor de rechten van haar landgenoten.

Haar zang is vol smart maar ook vol kracht zoals te horen is in de opener van het album, Cuatro Proverbios met het traditionele percussie instrument, de tabal, als begeleiding. Het nummer is gezongen in het Hassaniya dialect en is een betoverend a capella nummer. In Sahari duiken de hypnotiserende, deels elektronische, ritmes op, naast de elektrische gitaar. Een nummer waarin Aziza hunkert naar vrijheid in een betoverende swing. Hada Jil is een haast reggae-achtig nummer met een hoopvol en opgewekt geluid en is een lofzang op de kracht van de jeugd.
Lmanfa (=ballingschap) is een breekbaar nummer met hemelse zang en een intieme elektrische gitaar. Mujayam handelt over de vluchtelingenkampen en heeft de uitdagende boodschap “Je kunt een vogel wel in een kooitje opsluiten maar je kan zijn zang nooit stoppen”. Vormgegeven in een dromerig muzikaal decor vol elektronische percussie, elektrische gitaar en een luie swing.
Leil is daarna een opgewekt nummer waarin het typische tonggeluid van de Saharawi vrouwen (ezgarit) te horen zijn. Een krachtig woestijn popnummer met stuwende gitaar en percussie.
Masaa Tufulati heeft weer lichte reggae trekjes en is een lome serene swinger met emotionele zang. Ard El Hub (=land van liefde) is een nummer vol heimwee, verzet en verdriet met een tekst van Zaim Alal. Las Huellas is een Spaanstalig nummer waarin je de woestijnwind hard hoort huilen. Een schijnbaar opgewekt reggaenummer.
De afsluter, Ahlami, is een betoverend nummer met Aziza’s krachtige stem, begeleid door een minimale begeleiding met onder andere een haast Flamenco aandoende Spaanse gitaar.

Dit derde album van Aziza Brahim kan alleen maar als ontzettend indrukwekkend en emotioneel omschreven worden. Een aanrader!

01. Cuatro Proverbios