+Angel Forrest - Hell Bent With Grace (2019)

Angel Forrest – Hell Bent With Grace
Format: CD- Digital / Label: ad Litteram Records
Release: 2019

Ik blijf volhouden! Eens zal zangeres Angel Forrest uit Montreal, Canada, in ons land dezelfde status hebben als Beth Hart! Angel is al toe aan haar elfde album en werd in eigen land als zes keer uitgeroepen tot “Female Vocalist of the Year” dor de Toronto Blues Society! En dat zegt toch wel wat, lijkt mij! Haar stemgeluid is het eindresultaat van een mix van de beste elementen van Beth Hart, Alannah Myles en Melissa Etheridge. Rauw, vol emotie en bluesy!

Op haar nieuwe album wordt Angel bijgestaan door Denis Coulombe (akoestische gitaar, bas), Ricky Paquette (elektrische gitaar, dobro), Bernard Quessy (Hammond B-3, Wurlitzer), Alec McElcheran (bas) en Sly Coulumbe (drums, percussie).

Op het album staat een aantal zeer krachtige rockers. Zoals het loom bonkende Menie The Monster. Een stuwend nummer met rauw prikkend gitaarwerk van Ricky Paquette en smachtende zang van Angel. In de venijnig pompende bluesrocker Get It On duikt de jappiotube op, die in het verleden al bij Peter Frampton werd gebruikt.  Een nummer met een Melissa Etheridge achtige intensiteit. Angel’s krachtige doorleefde zang straalt in het midtempo pompende The Blame Game naast de vlammende gitaar van Rocky Paquette.
Looking Glass is een logge, krachtige rocker die klinkt als “Black Velvet” in de overtreffende trap. Angel voelt zich ook duidelijk thuis in de ballads. Ze kiest in het midtempo Bea voor een iets meer breekbaar, intiem rootsgeluid waarin het sprankelende toetsenwerk van Bernard Quessy opvalt. Grace is een sierlijke countryrock ballad waarin Angel bewijst ook over een dromerige countrystem te beschikken.
Dat countrygeluid blijft nog even hangen in het intieme Indian Moon met mooi dobrowerk van Ricky Paquette. De zang van Angel is in de warme ballad Marigold werkelijk van een Ann Wilson-achtige klasse!
De afsluiter Blane Lorraine opent zacht en breekbaar en barst dan ineens los als een zeer emotioneel rocknummer waarin de jappiotube ook weer opduikt.

Het moet met dit schitterende album maar eens gebeuren! Angel Forrest verdient het om in de Nederlandse bluesharten te worden opgenomen.

01. Menie The Monster