Recensie: Amy Helm – What The Flood Leaves Behind

 

Amy Helm – What The Flood Leaves Behind

Amy Helm – What The Flood Leaves Behind
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: ‎ BMG – Renew Records
Release: 2021
Tekst: Fons Delemarre

Te bestellen bij o.a. Bol.com

Ze ligt erbij als een plaatje, de door de vloed aangespoelde Amy Helm, haar blonde krullen kunstig gedrapeerde in het tot rust gekomen water. Bloemen drijven naast haar knappe koppie. Een zondvloed of een woeste overstroming is het niet geweest, het water dat Amy zachtjes op de kust heeft afgezet. Het levert wél een fraai plaatje op.

Fraai is ook de muziek die Helm ons voorschotelt op haar derde solo-album. Helm woont tegenwoordig in de buurt van The Barn, de studio van haar vader Levon Helm. Dochter Amy was jarenlang als organisator en muzikant betrokken bij de ‘Midnight Ramble Sessions’, die jarenlang in The Barn plaatsvonden. Helm noemt de studio een ‘temple of music’, waar ze zich thuis en op haar gemak voelt. Die tempel, die kerk, zorgt er mogelijk voor dat gospel in bijna alle nummers in meer of mindere mate doorklinkt.
Dat was op het debuutalbum van folkcollectief Ollabelle (2004) ook al nadrukkelijk het geval.

Op ‘What The Flood Leaves Behind’ zorgen soulfull backing vocals, het ronkende geluid van de B-3 Hammond en de geïnspireerde zang van Helm voor de gospelklankkleur. Helm zelf neemt, behalve zang, ook mandoline, piano en drums voor haar rekening. Fraai aan het album is dat Helm in staat is de genoemde gospel-feel te combineren met folk en country, zoals ze dat ook al deed met Ollabelle.  

De composities zijn hoofdzakelijk van de hand van Helm, vaak in combinatie met anderen. Zo schreef ze samen met Mary Gauthier het met een lekker orgel ingekleurde Cotton and the Cane. Het laatste woord geef ik aan een Amerikaanse recensent. Amerikaanse muziek verdient Amerikaanse loftuitingen:

‘Amy Helm reflects as powerfully and gloriously as she sings throughout the album’s 10 songs, as if a velvety songbird fluttering across a vast spectrum of settings, and mindsets. Within the glossy, urgent folk music of Daniel Norgren’s “Are We Running Out of Love,” she offers a gorgeous but crucial plea for these troubled times. Subtle mandolin, percussion, and piano carry the lamenting “Carry it Alone,” as Helm ponders a past relationship and her future, with promise and wonder in her voice. “Renegade Heart” closes this crowning achievement of an album with the gospel-tinged truth, signaling the new rise of a singular talent.’ (www.tahoeonstage.com; Tom Clarke)

Tracks:
01. Verse 23
02. Breathing
03. Cotton And The Cane
04. Are We Running Out of Love
05. Carry It Alone
06. Wait For The Rain
07. Sweet Mama
08. Calling Home
09. Terminal B
10. Renegade Heart

Personel:
Amy Helm: vocals, mandolin, piano, drums, harmony vocals
Josh Kaufman: producer; piano, acoustic guitar, mandolin, bass, drums, organ, electric guitar, tambourine, harmony vocals, Wurlitzer electric piano, harmonium, percussion
Phil Cook: piano, organ, harmonica, and harmony vocals
Michael Libramento: bass, drums, organ, congas, harmony vocals, tambourine
Tony Mason: drums, percussion
Daniel Littleton: electric guitar
Stuart Bogie: tenor saxophone
Jordan Mclean: trumpet
Lee Collins: tambourine, congas

Website: Amy Helm