Algiers – There Is No Year
Format: CD – LP – Digital / Label: Matador Records

Wat heeft anno 2020 een genre aanduiding nog voor zin! Wordt het echt duidelijker om wat voor soort muziek het gaat als er een bepaald etiketje op zit? Succes dan met artiesten op wie niet eenduidig een label te plaatsen valt, zoals bij deze Amerikaanse band Algiers namelijk het geval is.

Hun derde album verscheen enkele weken geleden, het eerste werk in drie jaar tijd. Muziek zonder vergiffenis of hoop. Schurende gitaren vormen het eerste gevechtsfront waarmee de luisteraar zich geconfronteerd ziet. Deze eerste worsteling overkomen beland hij of zij tussen tribal drumwerk, onheilspellende soulstemmen en het gezongen vuur van frontman Franklin James Fisher. En dan heeft de band op een manier ook nog een vleugje disco ertussen gepropt.

De band knalt als het jonge neefjes van PILL, The Gun Club of The Birtday Seeds in hun eigen unieke muzikale wereld. Muziek waar je niet perse erg vrolijk van wordt maar op een andere manier emotioneert en ontroert. Post punk blues is de enige manier om het geheel toch een soort van naam te geven. Muziek die past bij het leven in de grote stad, waar experiment en gevaar net zo makkelijk bestaat tussen de meer alledaagse zorgen over leven en liefde.
Ideale voedingsbodem waarmee de kracht van deze muziek alleen maar duidelijk wordt. Nu lijkt soms wel alsof de wereld iedere week iets ingewikkelder wordt. Een gevoel dat helemaal beklijft door een citaat van de zanger uit een interview met Billboard magazine. Een tweede termijn voor President Trump is mogelijk niet genoeg. Dit zou naar zijn idee gevolgd kunnen worden door een 3e en 4e ronde. Hoe de man dit precies voor elkaar krijgt komt in het interview niet ter sprake maar echt vrolijk werd je er niet van.

Met dit nieuwe album op zak komt de band ook naar Nederland. Zij spelen op de derde dag (18 april) van het Roadburn Festival in Tilburg. Ongetwijfeld zal dit een van de vele hoogtepunten van het festival opleveren.

Onder voorbehoud: Ivm het coronavirus is dit allemaal niet zeker (zie de websites van het festival en de band)

01. There Is No Year
02. Dispossesion