Review: Edward Reekers – The Liberty Project

Edward Reekers - The Liberty Project

Edward Reekers – The Liberty Project
Format: CD – Vinyl LP – Digital / Label: Music Theories Recordings – Mascot Label Group

Het duurde maar liefst vijftien jaar voor voormalig Kayak zanger Edward Reekers een nieuwe soloplaat uitbracht, maar eindelijk is het zo ver: ‘The Liberty Project’ is een feit. Dit fantastische symfonische rockspektakel creëerde hij samen met producer en toetsenist Joost van den Broek. Tevens vroeg hij tal van andere artiesten, waaronder Arjen Lucassen, Cindy Oudshoorn, Harry Sacksioni, Damian Wilson en Jaycee Cuijpers, om hem te helpen dit verhaal leven in te blazen. (Als één van Nederlands beste zangers je vraagt om mee te werken aan zijn project, dan kun je dat onmogelijk weigeren).

De corona-pandemie heeft een belangrijke rol gespeeld bij de totstandkoming van dit conceptalbum. Dergelijke onderwerpen in het verhaal dat ‘The Liberty Project’ behuisd, zijn dan ook zeer herkenbaar.

De plaat wordt ingeleid met het onheilspellende intro Out Of The Past. Je voelt al meteen dat er iets groots staat te gebeuren. Vervolgens worden we meegenomen in het proggy The Present Day, een stevige albumopener met stiekem toch wel een behoorlijke Ayreon feel. Het duurt echter nog een paar nummers voordat die zijn opwachting maakt.

Eerst is er nog het zachte Two Lifetimes, waarin Cindy Oudshoorn (ex-Kayak, Symfo Classics) haar prachtige stem laat gelden en Harry Sacksioni met zijn wonderschone gitaarspel nog meer emotie toevoegt. Daarna dendert The Disease uit je speakers. Het nummer ademt gewoon Ayreon, ofwel Arjen Anthony Lucassen. Je hoeft niet eens naar de tracklist te kijken om te weten dat het hij de hand heeft gehad in dit nummer. Zo distinctief. Lucassen neemt hier zowel de gitaar- als de baspartijen voor zijn rekening. Over distinctief gesproken; hier maakt ook John ‘Jaycee’ Cuijpers (Praying Mantis) voor het eerst zijn opwachting met zijn karakteristieke stemgeluid.

Hoewel Edward het liefst alle nummers zelf had willen inzingen, hoorde hij bij een aantal van hen al gauw dat zijn stem alleen niet afdoende was en de songs nog meer nodig hadden. Daarmee alleen al bewijst Reekers niet bang te zijn om zijn spotlight te delen of zelfs af te staan. Genoeg ego’s in de muziekwereld die hier een voorbeeld aan kunnen nemen, maar dit terzijde.

De ene krachtpatser is nog niet weg of de volgende dient zich alweer aan; Good Citizens, ingezongen door niemand minder dan Damian Wilson (Arena). Evenals Jaycee vaak te horen op projecten van Arjen Lucassen. Mark Bogert (Knight Area) voegt met zijn expressieve gitaarspel een extra dimensie toe aan het nummer. En, zoals op bijna de hele plaat, horen we hier ook Koen Herfst (Vandenberg, Ayreon) op drums en Johannes Adema op bas. De Hammond wordt verzorgt door Joost van den Broek en de keyboard-partijen en percussie door Edward zelf. Voor de achtergrondzang werden Cindy Oudshoorn, Marcela Bovio (Stream Of Passion) en Peter Bauchwitz gecharterd. Liberty is dan weer een fraai ingetogen liedje waarin Edward’s warme en gevoelige stem prachtig omlijst wordt door de band.

Hoe mooi en harmonieus de vocalen van Reekers en Oudshoorn samen zijn blijkt maar weer eens wanneer je ze hoort op Patients, Have Patience en het bluesy nummer The Break Up. (Met overigens ook een glansrol voor Hubert Heeringa op sax). Op Turn To Us, Learn From Us laat Edward de leadzang over aan weer een weergaloze zanger; Mark Lennon, van de Amerikaanse band Venice. Schitterende harmonieën, zoals we van Lennon gewend zijn bij Venice, voeren ook hier de boventoon wanneer hij samen zingt met het achtergrondkoor.

Over mooie harmonieën gesproken; The Clash Of Belief start met het imposante koor PA’dam, in het begin slechts begeleid door piano en strijkers, maar kent een grootse climax wanneer keyboard, percussie en het krachtige gitaarwerk van Genesis-gitarist Steve Hackett zich daarbij voegen. Een indrukwekkend nummer.

Money klinkt daarentegen als een vreemde eend in de bijt maar groeit al gauw uit tot een onvermijdelijk lied met uiteraard de onderwerpen waar alles in de wereld om lijkt te draaien; geld, macht en hebzucht. Het past perfect in het verhaal dat Reekers geschreven heeft. Stemacteur Marcel Jonker vertolkt hier de rol van machthebber met verve.

Daarop volgend is We Live To Die als een tikkende tijdbom, wat gezien de titel en tekst niet vreemd is. De beat klinkt als een hartslag. Een hart waarvan het laatste uur geslagen heeft. Het is een grootse, intense en onheilspellende song met een bitter eind. Fantastische zang van Edward samen met achtergrondzangers en kinderkoor. Het bezorgt je werkelijk kippenvel tot op het bot.

Na alle geweld en misere, komen we met het volledig instrumentale Remember The Fallen, Celebrate Life in iets rustiger en positiever vaarwater. Een sprankeltje hoop sijpelt erin door. Onwards And Forwards houdt dat gevoel vast en is een positieve song over een hoopvolle toekomst en het gevoel van eindelijk weer adem kunnen halen na alle ellende die deze (fantasie)wereld kende.

Op Never Again is het wederom Damian Wilson die met zijn powervolle stem de sterren van de hemel zingt. En op As Good As Any Goal gaat het over de weer opbloeiende liefde tussen dezelfde karakters waarmee we al kennis maakten op Two Lifetimes en The Break Up, bezongen door Oudshoorn en Reekers. Wat passen die stemmen toch ongelooflijk goed bij elkaar. Hoe kan dat ook anders als je al zo veel samen hebt gespeeld?!

Het album sluit af met het bijna vinnige Into The Future (Epilogue). Een heerlijke uitsmijter van een ijzersterke plaat.

Hoewel ‘The Liberty Project’ één groot verhaal is, zijn de nummers onafhankelijk van elkaar ook goed te beluisteren. Het is niet zo dat je dan de hele context mist, er zit namelijk nog genoeg context in ieder nummer apart. Dat is ook een kunst om dat voor elkaar te krijgen. Daarbij heeft het album ook nog eens zeer sterke arrangementen en composities, een prachtige verhaallijn en laat de mix en mastering niets te wensen over. De productie is werkelijk om door een ringetje te halen. Het is gelikt, powervol, alles klopt en het staat als een huis. Het is zeer weldoordacht en er is niets aan het toeval over gelaten.

Dat het album sterk doet denken aan de rockopera’s van Ayreon en zich er gemakkelijk mee kan meten, is dan ook niet vreemd. De kwaliteit is net zo uitmuntend en bovendien putten Lucassen en Reekers ongeveer uit dezelfde bron van muzikanten. Daarnaast heeft Lucassen ook een rolletje op de plaat en heeft zijn rechterhand, Joost van den Broek, zich opgeworpen als producer van dit conceptalbum. Bovendien zitten Arjen en Edward beide ook nog eens aan de progressieve rockkant van de muziek. Een genre dat nou niet bepaald mega groot is hier in Nederland.

Hoe het ook zij, Edward is een fantastische verhalenverteller en een voortreffelijke songwriter en heeft met dit waanzinnige project toch stiekem ook weer een andere kant, of beter gezegd een extra kant, van zichzelf laten zien. ‘The Liberty Project’ is zijn beste solowerk tot nu toe.

Kayak en andere projecten
Edward Reekers is de voormalige leadzanger van Kayak. Hij sloot zich aan bij de groep net voor de release van het album ‘Phantom Of The Night’ uit 1978, wat de grote doorbraak betekende voor de band. Reekers bleef bij Kayak tot de breuk in 1982 en vanaf het moment van de reünie in 2005 tot en met 2014.

Onder zijn eigen naam bracht de vocalist drie solo platen uit: ‘The Last Forest’ (1980), ‘Stages’ (1993) en ‘Child Of The Water’ (2008). Daarnaast tourde hij door heel Europa als achtergrondzanger van onder meer Meatloaf, Oleta Adams, Bobby Kimball en Caterina Valente en is hij een graag gehoorde gast op de albums van Ayreon (Arjen Lucassen).

Ook leende hij zijn vocalen als stemacteur voor diverse reclames, (teken)films en tv-series (waaronder Disney-producties), regisseerde hij Duitse versies van een aantal films en series, sloot hij zich aan bij Motel Westcoast; een project van Syb van der Ploeg (De Kast, Spinner) en startte samen met Cindy Oudshoorn, Martin van der Starre en een begeleidingsband het concept Symfo Classics. Een behoorlijk bezig bij dus. Iedereen heeft hoe dan ook zijn stem gehoord, bewust dan wel onbewust.

01. Out Of The Past…(Prologue)
02. The Present Day
03. Two Lifetimes (ft. Cindy Oudshoorn, Harry Sacksioni)