+Sunshine Of Your Love A Concert For Jack Bruce

Various Artists – Sunshine Of Your Love: A Concert For Jack Bruce
Format: 2CD / Label: M.i.G. Records
Releasedatum: 25 oktober 2019

Het is alweer 5 jaar geleden dat zanger en bassist Jack Bruce overleed. Een legendarische artiest, die wereldberoemd werd als lid van het powertrio Cream maar die daarnaast ook nog eens zeer veelzijdig was. Folk, blues, jazz, avantgarde en rock…overal was hij thuis in getuige zijn bijdragen aan albums van o.a. The Graham Bond Organisation, Frank Zappa, Carla Bley, West Bruce & Laing, BBM en zeker ook door zijn prima solo albums.

Ter ere van zijn nagedachtenis vond er een concert plaats met een enorme hoeveelheid muzikanten. Ik hoef alleen maar namen als Phil Manzanera, Ian Anderson, Vernon Reid, Joss Stone, Hugh Cornwall, Uli Jon Roth, Bernie Marsden en Clem Clempson te noemen om de grootsheid van dit concert te omschrijven. Bovendien staan op dit dubbelalbum ook nog eens de laatste opnames van drummer Ginger Baker!

Het concert in de Roadhouse in Londen stond onder muzikale supervise van Nitin Sawhney en opent met Hit & Run, afkomstig van het Bruce album ‘I’ve Always Wanted To Do This’. Een stuwende uitvoering met gitarist Clem Clempson en bassist Mark King in de gelederen. De zo kenmerkende gepassioneerde Bruce sound is in dit nummer, en trouwens op het hele concert, aanwezig. Uli Jon Roth treedt aan voor de klassieke Cream song I Feel Free en levert daarin een brandende solo af. Milonga werd door Jack Bruce samen geschreven met Kip Hanrahan. Een prachtige pianoballad met stemmige strijkers en de sfeervolle fluit van Ian Anderson. In Don’t Look Now, van het “Silver Rails” album, steelt dochter Kyla Bruce de show met haar soulvolle stem.
Het sprankelende Weird Of Hermiston van Bruce’s debuutalbum ‘Songs For A Tailor’ is één van de vele hoogtepunten van dit album. Daar hoort trouwens de pompende versie van White Room ook bij! Voormalig Stranglers zanger Hugh Cornwall verwacht je niet direct op dit concert. Toch valt zijn bijdrage in Hear Me Calling Your Name totaal niet uit de toon. Vernon Reid (van Living Colour) is met zijn avontuurlijk snijdende gitaar te horen in zowel Politician en No Surrender.
Rope Ladder To The Moon wordt op een zeer indrukwekkende wijze solo uitgevoerd door zangeres en celliste Avanna Witter-Johnson. Ook Roxy Music gitarist Phil Manzanera is een onverwachte gitarist die te horen is in het zeer soulvolle Candlelight waarna Ian Anderson weer aantreedt met zijn dwarrelende en huppelende fluit in Ticket To Waterfalls. Zangeressen Chloe Fiducia en Julie Iwheta klinken zeer soulvol in de krachtige ballad Ships In The Night. Dochter Aruba Red bewijst in Folk Song dat zij dezelfde passie en soul in haar stem heeft als haar vader.
Gitarist Uli Jon Roth laat zijn gitaar weer volop gieren in de Cream klassieker Badge waarna Bernie Marsden de gitaar overneemt in How’s Tricks. Joss Stone blijkt met haar soulvolle stem ook prima in de mix van soul en krachtige brassrock te passen in Never Tell Your Mother She’s Out Of Tune. Dan volgen de laatste opnames van drummer Ginger Baker in twee Cream nummers. We’re Going Wrong in een mystiek dreigende uitvoering en in de all-star jam van Sunshine Of Your Love.
Dit album wordt zeer intiem afgesloten door Eric Clapton. Hij was niet tijdens het concert aanwezig maar nam speciaal voor de gelegenheid het solo opgenomen, akoestische en instrumentale For Jack op.

Met dit dubbelalbum wordt Jack Bruce op een zeer respectvolle, liefdevolle en krachtige wijze geëerd.

CD 1: