The Rev. Scott H. Biram – Sold Out To The Devil – A Collection Of Gospel Cuts By The Rev. Scott H. Biram
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: Bloodshot Records
Release: 2019

Normaliter ben ik geen persoon die zich makkelijk laat overhalen, laat staan bekeren! Maar in het geval van the Rev. Scott H. Biram ligt dat toch totaal anders! Er is namelijk geen ontkomen aan bij deze “dominee”. Aan de hand van zijn smerige rauwe gospelblues word je automatisch zijn geloof binnen gezogen.

Scott H. Biram komt uit Lockhart, Texas en heeft een verleden in punkbands als the Thangs en country/bluegrass bands als Bluegrass Drive-By. Sinds jaren is hij actief als one-man band en wordt zijn stijl als een mengeling van John Lee Hooker en Lemmy omschreven. Dat lijkt wat onwaarschijnlijk maar na beluistering van dit compilatiealbum kan je je toch wel wat van deze vergelijking voorstellen. De “dominee” klinkt namelijk extreem rauw en zijn muziek is tot op het bot gestripte gospelblues met hier en daar een smerig klinkend countrynummer.

Scott heeft al een negental albums en wat EP’s achter zijn naam staan waarvan op deze verzamelaar een overzicht wordt gegeven.

De cover van Son House’s Get Me Religion opent het album na wat krakende radiosamples. Hier hoor je gelijk de overrompelende overredingskracht van de “dominee” in een fel stompende gospelblues met gemeen snauwende, vervormde, zang en een ongepolijst pompende akoestische bliuesgitaar. In de broeierige gospelblues shuffle When I Die kijkt hij verlangend uit naar zijn eigen einde en de ontmoeting met de Heer en diens vergiffenis.
John The Revelator is een blues traditional met bonkende “vraag en antwoord” zang met een door de ziel snijdende rauwheid en een getergd snijdende slidegitaar. Ook True Religion is een traditional, die klinkt als een gekwelde “worksong” in een bonkende a capella gospelblues uitvoering.
Charlie Louvin’s Broadminded is een boppend countrybilly nummer met een lekker boppende gitaar. De traditional God Don’t Work werd live in een studio in Austin, Texas, opgenomen en is een tot de basis teruggebrachte broeierig pompende blues met “slechts” Scott’s zang en harmonica. Op I See The Light – What’s His Name wordt Scott bijgestaan door het First Church Of The Ultimate Fanaticism Gospel Choir in een rauw en smerig garagebilly nummer met een pompende fuzzgitaar en gemene zang. In Gotta Get To Heaven is een deinend countrybilly geluid te horen met een priemende twanggitaar.
De afsluiter, de traditional Amazing Grace, werd zo te horen bij een klotsende rivier opgenomen. Scott is hier te horen met zijn dwingende doorleefde zang en indringende harmonica.

Ik ben compleet bekeerd door the Rev. Scott H. Biram en diens rauwe overredingskracht. Can I get an “Amen”?

01. Get Me Religion